Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Sofia, het online leerplatform dat uitgeverij Acco ontwikkelde in samenwerking met het digital agency Intracto, beleeft dit academiejaar zijn debuut. “We willen de Bingel van het hoger onderwijs worden”, gekscheert innovatiemanager Bart De Prins.

Dat het uitgeversbedrijf langzaam maar zeker digitaliseert is ook de mensen van Acco niet ontgaan. Boeken worden vaker online gekocht en uitgeverijen moeten hun content ook via digitale weg beschikbaar maken. E-reading en e-learning eisen steeds nadrukkelijker hun plaats op.

“Om hier op in te spelen heeft Acco enkele jaren geleden een innovatieproject op poten gezet”, vertelt innovatie en e-business manager Bart De Prins van de Leuvense uitgever. “Het besluit om te investeren in een eigen digitaal leerplatform moet je in dat licht zien.”

“Zo’n eigen platform is misschien uitzonderlijk voor een bedrijf van onze grootte, maar we moeten ons wapenen voor de toekomst. Als we niet inspelen op de digitaliseringsgolf, is de kans groot dat we over vijf jaar met een probleem zitten.”

Sofia beleeft dit jaar zijn debuut aan de Vlaamse universiteiten en hogescholen. Een webbrowser volstaat om toegang te krijgen tot het HTML 5-platform, via hetwelk auteurs hun papieren cursussen een digitaal verlangstuk kunnen geven.

MODULES

Het leerplatform bestaat uit drie modules : create, teach en learn. “In de create-module kunnen de auteurs op een eenvoudige manier lessen aanmaken”, gaat De Prins verder. “Ze kunnen hoofdstukken en pagina’s uploaden, die opleuken met videomateriaal, audiofragmenten of prezi’s, én er interactieve oefeningen aan toevoegen (zoals meerkeuzevragen, nvdr.).”

De docenten krijgen inzicht in de antwoorden van de studenten via de ‘learning analytics’-dashboards in de ‘teach’-module. “Hoe vaak een student heeft ingelogd, welke vragen hij al dan niet juist heeft ingevuld : de leraars kunnen het allemaal opvolgen en bijhouden”, klinkt het nog. In de ‘learn’-module ten slotte, zit de content voor de studenten zelf.

Volgens een enquête van Acco verkiest trouwens nog 70 procent van de studenten cursussen op papier. Tegelijk oppert een meerderheid een meerwaarde te zien in online lesmateriaal. “Met Sofia bieden we een ideale mengvorm”, aldus de innovatiemanager.

PRAKTIJK

In dit eerste testjaar krijgen 6.500 Vlaamse studenten toegang tot 14 online cursussen in Sofia (waarvan er 2 volledig digitaal zijn en 12 een verlengstuk van de papieren cursus). De prijs voor één online lessenreeks bedraagt 9,5 euro.

“We merken dat het platform vooral aanslaat bij praktijkgerichte opleidingen, zoals ingenieurswetenschappen en taalstudies”, besluit De Prins, die toevoegt dat hij straks een zo groot mogelijk deel van de 200.000 Vlaamse studenten wil bereiken. “We kunnen de Bingel van het hoger onderwijs worden”, gekscheert hij nog (Bingel is een online oefenplatform voor kinderen dat erg populair is bij lagere scholen, nvdr. ).

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content