Eclipse International stond vorige week in de schijnwerpers met het nieuws dat het 3 miljoen euro heeft opgehaald bij onder meer de GIMV. Wat eerder was er het bericht dat Eclipse – als enig Belgisch bedrijf – een van de laureaten is van de recentste Red Herring 100 Europe, de prestigieuze lijst van het gelijknamige Amerikaanse magazine met de meest veelbelovende Europese ict-bedrijfjes. Eclipse gooit als start-up dan ook hoge ogen op de markt van marketingautomatisering, met het eigen SaaS-platform Luma. Met die tool kan een marketingafdeling van een bedrijf heel wat marketinghandelingen van het eigen netwerk in handen geven van lokale mensen, zonder de controle over de eigen merkidentiteit te verliezen. Ok, klinkt een beetje mistig, maar een concreet voorbeeld is te vinden op www.menucards.be. Daarmee kunnen caféhouders eigen menukaarten aanmaken en bestellen, maar wel binnen de voorgelegde templates die Coca-Cola zelf aanbiedt. “De focus is een erg gebruiksvriendelijke interface met wysiwyg-functies, om de tool voor iedereen toegankelijk te houden”, legt Kristof Vereenooghe uit, ceo en medeoprichter bij Eclipse. “Adobe gebruikt ons zelfs als referentie voor hoe hun technologie kan gebruikt worden.”

Vereenooghe, voorheen ceo en president bij Punch Graphix Americas, stond met 3 collega’s mee aan de wieg van Eclipse. Het bedrijf startte in 2006 als specialist in crossmediale direct marketingcampagnes, als dienstverlener zeg maar. Die afdeling is vandaag volledig rendabel. “Maar de nadruk van onze investeringen ligt toch op Luma”, aldus Vereenooghe. “Dat is onze troef voor de toekomst. SaaS is trouwens een enorme markt.” En Luma floreert. “Onze R&D telt nu al 10 mensen. We proberen ook naar de markt te luisteren om 3 keer per jaar een nieuwe release te leveren met nieuwe functionaliteiten.”

Vorig jaar draaide Eclipse een omzet van 2 miljoen euro, een cijfer dat dit jaar moet verdubbelen. Opvallend is dat het bedrijf, dat ook al kantoren in Groot-Brittannië, Nederland en Duitsland heeft, vooral geld verdient in het buitenland. “België is nogal conservatief in ‘one-to-one datadriven communicatie’. Nederland staat op dat vlak veel verder.” Op langere termijn moet Eclipse de stap naar de VS kunnen zetten. “Onze oplossing draait uiteindelijk in een datacenter. Die stap hoeft dus niet zo groot te zijn.”

[STG]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content