Veel groot nieuws viel er niet te rapen op Adobe Max in Barcelona want dat was al bekend gemaakt tijdens de Amerikaanse editie van Max enkele weken voordien. De aankondigingen in de VS werden wel toegelicht en het viel daarbij op hoezeer Adobe nu al de kaart van ontwikkelingssoftware trekt. Die evolutie kwam in een stroomversnelling na de overname van Macromedia in 2005. Vandaag is Adobe dan ook 'incontournable' geworden in de wereld van webtoepassingen en rich internet applications. Met die laatste bedoelen we toepassingen die excelleren in gebruikersinterfaces met gesofisticeerde beeld- en video-elementen. Wat het web betreft merkt Kevin Lynch, chief software architect, op dat "70 procent van alle videomateriaal in het web nu Flash is. "
...

Veel groot nieuws viel er niet te rapen op Adobe Max in Barcelona want dat was al bekend gemaakt tijdens de Amerikaanse editie van Max enkele weken voordien. De aankondigingen in de VS werden wel toegelicht en het viel daarbij op hoezeer Adobe nu al de kaart van ontwikkelingssoftware trekt. Die evolutie kwam in een stroomversnelling na de overname van Macromedia in 2005. Vandaag is Adobe dan ook 'incontournable' geworden in de wereld van webtoepassingen en rich internet applications. Met die laatste bedoelen we toepassingen die excelleren in gebruikersinterfaces met gesofisticeerde beeld- en video-elementen. Wat het web betreft merkt Kevin Lynch, chief software architect, op dat "70 procent van alle videomateriaal in het web nu Flash is. " De bedoeling is ontwerpers (van inhoud en vormgeving) en ontwikkelaars (van toepassingen) beter met elkaar te laten samenwerken, maakten de Adobe-mensen bij de aanvang van het ontwikkelaarsevent meteen duidelijk. Naast bestaande ontwikkelingstools als Flexbuilder (voor het bouwen van RIA toepassingen, met versie 3 nu in Beta) en Lifecycle ES ziet Adobe hiervoor een hoofdrol weggelegd voor de nieuwe Adobe Integrated Runtime, alias Adobe AIR. Het betreft een cross-platform runtime die het mogelijk maakt om online toepassingen ook offline aan te wenden, met lokale opslag van de nodige info (dank zij het ingebouwde SQLlite database-engine). Hoewel nog in Beta2 gingen een aantal bedrijven al aan de slag met AIR, zoals AOL, Nasdaq en eBay (een eBay desktop client) en Salesforce. com. Zelf heeft Adobe zijn Adobe Media Player compleet op AIR gebouwd, met het oog op de distributie van videocontent over het internet. AIR is momenteel nog in ontwikkeling en Adobe nodigt de 'community' uit feedback te geven! Overigens is ook voor Adobe's andere, meer creatiegerichte toepassingen een rol weggelegd in de ontwikkeling van toepassingen, als diensten waarop een beroep kan worden gedaan in het kader van workflows. Adobe waagt zich zelfs in de wereld van 'service oriented architecture', met producten als Lifecycle Enterprise Suite waagt dat intelligente elektronische formulieren, de achterliggende workflow en processen, security en documentcreatie combineert op basis van een reeks beschikbare diensten. En voorts maakt Adobe er geen geheim van dat het ook 'software as a service' (SaaS) bestudeert en zelfs al aanbiedt. Zo puurt Adobe al meer dan 50 procent van zijn omzet uit Adobe Acrobat Connect professional, een enterprise communicatiesysteem, en uit 'Connect as a service'. BuzzWord - de 'collaborative' tekstverwerker van het recent overgenomen Virtual Ubiquity - is het meest recente voorbeeld, maar zou niet de eerste stap zijn op weg naar een 'on line' kantoorautomatiseringssuite. Voor de wereld van mobiele toepassingen had Adobe het over Flashlite 3, met onder meer akkoorden met Nokia en NTT Docomo. Vandaag hebben ca. 300 miljoen mobiele toestellen een 'Flash'-capaciteit, wat tegen 2010 tot 1 miljard systemen moet zijn gestegen. Overigens beseft ook Adobe het belang van gemeenschappen van ontwikkelaars. Het heeft daarom zijn website voor ontwikkelaars (www.adobe.com/devnet) compleet hernieuwd. Op labs. adobe. com biedt Adobe een vroege (vaak downloadable) kijk op beta's en ideeën die bij Adobe in de pijplijn zitten. Voor coo en president Shantanu Nara-yen behoudt Adobe bij dit alles wel "de focus op 'customer experience'. Bovenop de functionele noden van de klant moeten immers ook zijn emotionele noden [in de interface] worden ingevuld met het oog op een 'great experience'!" Naast een goede inhoud vereist dat ook een zo gepersonaliseerd mogelijke interface en een optimaal gebruik van van nieuwe interfacefuncties zodat je niet een 'interface' maar een 'belevenis' creëert! Ondertussen doen de bedrijven er goed aan om de evolutie van Adobe in de wereld van ontwikkelingsomgevingen met aandacht te volgen. Op termijn zal Adobe immers duidelijk moeten maken hoever het met zijn tools wil gaan, allicht tot ze samen een volwaardig alternatief voor Java en. Net omgevingen vormen? En op welke punten ze technologisch (en bij voorkeur open) interessanter zijn dan andere omgevingen? En of bedrijven op die wijze niet nog een zoveelste ontwikkelingsomgeving binnenhalen, met een eigen evolutiesnelheid, experten en dies meer. Adobe is vandaag in ieder geval meer dan een leverancier van opmaak- en fotobewerkingssoft.Guy Kindermans