Vandaag is artificiële intelligentie een ambacht dat in een zwarte doos plaatsvindt. Heel wat start-ups zoeken daarom naar een manier om AI als een gestandaardiseerde oplossing aan te bieden. Onepanel uit San Francisco, bijvoorbeeld, biedt een sleutel-op-de-deur versie voor enterprise AI. "Workloads voor AI zijn vaak lastig", zegt mede-oprichter Donald Scott. "Wij zorgen voor de automatisering van workflow en infrastructuur, in de cloud, on-prem of in een hybride omgeving. Zo nemen we een groot stuk van het risico van een AI-project weg." En dat is maar goed ook. Volgens Gartner mislukt 85% van alle AI-projecten bij grote bedrijven. Dat ondernemingen het toch blijven proberen, heeft alles te maken met de projecten die...

Vandaag is artificiële intelligentie een ambacht dat in een zwarte doos plaatsvindt. Heel wat start-ups zoeken daarom naar een manier om AI als een gestandaardiseerde oplossing aan te bieden. Onepanel uit San Francisco, bijvoorbeeld, biedt een sleutel-op-de-deur versie voor enterprise AI. "Workloads voor AI zijn vaak lastig", zegt mede-oprichter Donald Scott. "Wij zorgen voor de automatisering van workflow en infrastructuur, in de cloud, on-prem of in een hybride omgeving. Zo nemen we een groot stuk van het risico van een AI-project weg." En dat is maar goed ook. Volgens Gartner mislukt 85% van alle AI-projecten bij grote bedrijven. Dat ondernemingen het toch blijven proberen, heeft alles te maken met de projecten die wel slagen. Succesvolle AI leidt tot 15% meer marge, lezen we bij McKinsey. "Het gaat zot hard", zegt Qirong Ho, CTO van Petuum. De start-up uit Sunnyvale heeft een duidelijke missie: AI for all. Het bedrijf wil AI-technologie op industriële schaal inzetten. Qirong Ho geeft het voorbeeld van een bedrijf dat de klok rond cement produceert. "Het gaat om grote installaties", zegt hij. "Een productiestilstand kost er een fortuin." Dat wil zo'n bedrijf uiteraard vermijden, ook al omdat de marges heel klein zijn. Sensoren verzamelen allerhande data, wat na een slimme analyse en het gebruik van AI leidt tot minder energieverbruik, meer stabiliteit in de productiekwaliteit, en dus betere marges. "Het geheim van de oplossing zit in de interoperabiliteit tussen systemen", zegt Qirong Ho. "Dat zorgt ervoor dat AI vandaag vooral maatwerk is. Ons doel is net om de toepassing van AI te industrialiseren en makkelijk herhaalbaar te maken." In Palo Alto ontmoeten we Gabby Nizri en Yaron Levy, CEO en CTO van Ayehu. Het bedrijf ging in 2007 in Israël van start. "We waren het beu om twee uur 's nachts telefoon te krijgen", klinkt het. En dus verhuisde de hoofdzetel naar Silicon Valley. Ayehu biedt een oplossing voor de automatisering van IT-management, aangedreven door AI. "Zowat 85% van de kostprijs van een servicedesk gaat naar personeel", zegt Yaron Levy. "Bovendien is het heel moeilijk om bij piekmomenten zo'n servicedesk snel op te schalen. In de praktijk is er altijd volk te kort." We moeten Ayehu zien als een virtuele operator die de menselijke eerstelijnssupport automatiseert. "Meer dan 80% van wat een menselijke operator in de eerste lijn doet, is escalatie", legt Levy uit. "Door net dat stuk te automatiseren, kun je heel snel resultaten boeken." Het gaat om repetitieve taken zonder veel toegevoegde waarde: de reset van een paswoord, patching, een nieuwe virtuele server opzetten, dat soort dingen. Ayehu integreert daarbij met alle gangbare tools. "De gebruiker communiceert dan bijvoorbeeld met een chatbot, Ayehu lost het probleem op en documenteert alles in ServiceNow." Commerce.AI richt zich weer op een heel ander vraagstuk. Het bedrijf gebruikt AI om klanten als Chanel, Walmart, Coca-Cola of Suzuki nieuwe inzichten aan te reiken over hun producten. Die inzichten zijn afkomstig uit de analyse van feedback van klanten. "Een bedrijf wil graag weten wat klanten vertellen over hun producten - en die van de concurrentie", zegt CEO Andy Pandharikar. Ongestructureerde data zoals berichten op sociale media of video kan je onmogelijk manueel verzamelen en analyseren. Met AI lukt dat wel. "Vroeger vlogen bedrijven vaak blind. Wilden ze iets weten, dan moesten ze een enquête organiseren. De reacties die je daarmee uitlokt, zijn echter altijd artificieel. Wij werken met reacties en uitspraken die consumenten spontaan deden. En we nemen alles mee in de analyse, ook de emoji's."