Kunstmatige intelligentie in een beveiligingscontext is niet nieuw. "Zo geraakt het gebruik van AI op camera's almaar meer ingeburgerd", zegt Yannick De Smet, executive manager bij de G4S Academy, het globale kenniscentrum van het beveiligingsbedrijf. "Wij hebben bijvoorbeeld mee voor slimme camera's gezorgd bij ferrydienst P&O, om de terminal in Zeebrugge extra te beveiligen. Toen daar vroeger iemand over de omheining klauterde en gefilmd werd, moest een bewaker het camerabeeld live hebben gezien om in te grijpen. Dankzij AI volgt er nu automatisch een signaal. Maar ook dat blijft iets reactief."
...

Kunstmatige intelligentie in een beveiligingscontext is niet nieuw. "Zo geraakt het gebruik van AI op camera's almaar meer ingeburgerd", zegt Yannick De Smet, executive manager bij de G4S Academy, het globale kenniscentrum van het beveiligingsbedrijf. "Wij hebben bijvoorbeeld mee voor slimme camera's gezorgd bij ferrydienst P&O, om de terminal in Zeebrugge extra te beveiligen. Toen daar vroeger iemand over de omheining klauterde en gefilmd werd, moest een bewaker het camerabeeld live hebben gezien om in te grijpen. Dankzij AI volgt er nu automatisch een signaal. Maar ook dat blijft iets reactief." G4S stelt vast dat een ander kwalijk fenomeen wél proactief te bestrijden valt: interne bedrijfsdiefstallen of sabotage door eigen werknemers. G4S werkt samen met het AI-bedrijf RADIX aan een AI-tool die organisaties moet helpen hun interne beveiliging te optimaliseren. "Het doel is afwijkend gedrag onder werknemers te detecteren. Via datapunten in het bedrijf brengen we dat gedrag in kaart. Dat kan eenvoudigweg met het badgesysteem", weet Yannick De Smet, die het concept met een voorbeeld schetst. "Werknemer Louis komt 's morgens binnen, badget in aan de balie, nog eens aan zijn werkplek en gaat 's avonds op dezelfde manier naar buiten. AI registreert die verschillende datapunten en maakt zo het overzicht van Louis' normale route. Als plots blijkt dat Louis ook gaat badgen in het Research & Development departement - waar veel bedrijfsgeheimen liggen - dan stelt de oplossing een anomalie vast en stuurt ze een melding. De HR-dienst of interne beveiliging kan Louis hierop aanspreken. Als blijkt dat die sinds kort een nieuw lief heeft bij R&D, dan kan de kous daarmee af zijn. Als Louis geen geldige uitleg kan geven, dan heeft het bedrijf mogelijk erger vermeden. Stelen op het werk is een proces. Dat gebeurt quasi nooit ad hoc. Het is dus nuttig om het gedrag van werknemers gedurende lange tijd in kaart te brengen." En daar stopt het niet. Is een werknemer betrapt, dan zou AI ook mee van dienst kunnen zijn in een volgende fase. "Met systemen van leugendetectie kun je verklaringen aftoetsen. Je laat onze Louis noteren waarom een bepaalde anomalie zich heeft voorgedaan. De tekst die hij dan opschrijft, kun je AI-gestuurd controleren op volledigheid, twijfels en potentiële zaken die hij wegmoffelt. Die techniek gebruiken politiediensten ook al. We zitten nu in volle testfase en ontwikkeling. Uit eerste gesprekken met bedrijven klinkt alvast interesse", verzekert Yannick De Smet. Het gedrag van werknemers van nabij volgen doet uiteraard vragen rijzen rond privacy. De Smet garandeert anonimiteit vanuit G4S: "Wij halen louter de anomalieën uit het systeem. Onze detectie gebeurt anoniem, met bijvoorbeeld kaartnummers op de badges. Wij gaan als security ook geen controle uitvoeren op het personeel. Het bedrijf dat ons systeem gebruikt, kan wel verder met de informatie die ons systeem hen bezorgt. Wat de privacy binnen de bedrijven zelf betreft: dat is vergelijkbaar met de controle van uren via een prikklok, die nu ook al gebeurt."