Meat&More is het bedrijf achter de maaltijdwinkels van Bon'Ap en de slagerijen van Buurtslagers, geïntegreerd in vestigingen van de supermarktketens Smatch, Delhaize, Carrefour en Lidl. Vanuit het slachthuis vertrekt het vlees naar de hoofdzetel in Aalter. Daar vindt een deel van de eigenlijke productie plaats, zoals het versnijden van vlees en de bereiding van maaltijden, en bevindt zich het distributiecentrum. In de winkelpunten gebeurt daarna de verdere afwerking van de producten. "De vleesconsumptie daalt", zegt Tom Vandenberghe, IT-manager bij Meat&More, "dus het is extra uitdagend om in een krimpende markt toch te b...

Meat&More is het bedrijf achter de maaltijdwinkels van Bon'Ap en de slagerijen van Buurtslagers, geïntegreerd in vestigingen van de supermarktketens Smatch, Delhaize, Carrefour en Lidl. Vanuit het slachthuis vertrekt het vlees naar de hoofdzetel in Aalter. Daar vindt een deel van de eigenlijke productie plaats, zoals het versnijden van vlees en de bereiding van maaltijden, en bevindt zich het distributiecentrum. In de winkelpunten gebeurt daarna de verdere afwerking van de producten. "De vleesconsumptie daalt", zegt Tom Vandenberghe, IT-manager bij Meat&More, "dus het is extra uitdagend om in een krimpende markt toch te blijven groeien." "Vroeger kreeg IT de rol van butler toebedeeld", vervolgt Vandenberghe. Een goede butler houdt zich discreet op de achtergrond en komt maar in actie wanneer de heer des huizes - de business - met het belletje rinkelt. "Die tijd is voorbij," aldus Vandenberghe. Bij Meat&More streeft IT de zelfredzaamheid van de business na en reikt ze oplossingen aan die fungeren als hefbomen om de business te versnellen. Op die manier verscheen artificiële intelligentie bij het bedrijf op de radar. "We zien het als een oplossing die een systeem zelfstandig beslissingen laat nemen, met name door beschikbare data sneller en beter te benutten." Een eerste AI-traject ging bij Meat&More in het voorjaar van 2019 van start, met als doel uit te komen bij een oplossing voor data-driven demand forecasting. Concreet ging het om een toepassing die zo veel mogelijk data bij elkaar bracht: data uit externe bronnen, zoals weersvoorspellingen, en data uit de eigen bronsystemen, over assortiment en verkoop, promotie-acties, sluitings- en feestdagen enzovoort. Jobstudenten gingen zelfs na welke producten op welke pagina van de promotiefolder verschenen. Via de AI-techniek Random Forest Regression slaagde Meat&More erin samen met consultingbedrijf Element 61 een voorspellend model te ontwikkelen voor verschillende producten en winkelpunten. Dat model moest voor iedere dag een nauwkeurige vraagvoorspelling uitwerken. Het doel van het proefproject was per winkel en per dag een half uur tijdwinst te realiseren, door minder tijd te besteden aan manuele bestellingen. Het proeftraject bleek succesvol, maar onder meer door de uitbraak van het coronacrisis kreeg het in 2020 voorlopig geen vervolg. Een andere toepassing van AI vindt plaats in het kader van netwerk- en toestelbeveiliging. Met de AI-toepassing Darktrace beschikt Meat&More over een zelflerende oplossing voor netwerkmonitoring. SentinelOne analyseert dan weer het gedrag van de endpoints en koppelt daar - opnieuw op basis van AI - bepaalde maatregelen aan, zoals een toestel in quarantaine plaatsen of een onveilige versie van een software verwijderen. "Artificiële intelligentie vormt voor ons op zich niet echt de heilige graal", besluit Tom Vandenberghe. "Op het vlak van security biedt de technologie een belangrijke meerwaarde, maar ze kan niet alles oplossen. Daarom blijven we bijvoorbeeld ook inzetten op sensibilisering en preventie. Het gebruik van AI helpt ons echter wel om bij IT makkelijker de focus op operational excellence te houden."