AI voor een breder aanbod van bankdiensten

© NurPhoto via Getty Images

De oudste bank ter wereld transformeren tot een neobank die algoritmen gebruikt om nieuwe diensten aan haar klanten aan te bieden. Ziedaar de ambitie van Aion Bank.

Aion Bank, opgericht in het begin van dit jaar, komt voort uit de overname in oktober 2018 van Banca Monte Paschi Belgio door het Amerikaanse investeringsfonds Warburg Pincus. Die Banca Monte Paschi Belgio is zelf de voormalige Belgische dochteronderneming van Monte dei Paschi di Siena, in 1472 opgericht en gezien als de oudste bank ter wereld. Met Aion Bank willen de oprichters nu de bank van de toekomst te creëren, een volledig digitale bank die alleen op abonnementen werkt.

In de praktijk krijgt de klant voor een abonnement van ?19 per maand in de Premium-versie het MoneyMax-product aangeboden, met de bedoeling spaargeld te optimaliseren, te besparen op rekeningen en minder uit te geven aan online aankopen. Er is ook een Light-versie van ?1,90 per maand die de basisbanktransacties van particulieren dekt. Daarnaast biedt de bank een BusinessMax-oplossing voor professionals. Een van de interessante functies is bovendien een multi-currencydebetkaart, met geldopnames wereldwijd en instant overschrijvingen in verschillende valuta.

Aion Bank benadrukt dat zij geen andere kosten in rekening brengt dan deze maandelijkse vergoeding en dat haar diensten toegankelijk zijn in een paar muisklikken, terwijl de concurrentie vaak prijzen toepast die weinig transparant zijn en amper evolueren naargelang het aantal diensten.

AI voor een betere dienstverlening

Om haar IT op te zetten vertrouwt Aion Bank op het ‘core banking’-systeem van Vodeno, een Pools technologiebedrijf dat ook eigendom is van Warburg Pincus en wiens voormalige development director Tomasz Motyl in december 2019 CIO werd van Aion Bank. Deze ‘core banking software’ werd ontwikkeld door Vodeno en wordt in eerste instantie in SaaS-vorm aangeboden aan Aion Bank.

Daarbij maakt ze gebruik van kunstmatige intelligentie, big data en algoritmes om haar klanten te helpen het maximum uit hun geld te halen. “We gebruiken zo’n 400 API’s en microdiensten als basis voor ons aanbod, waardoor we onze klanten een digitale ervaring van A tot Z kunnen garanderen”, aldus Tomasz Motyl, die eraan toevoegt dat het digitale platform van de bank op vijf maanden tijd werd geïmplementeerd. “Daarnaast gebruiken we de Agile-methode om nieuwe diensten zo snel mogelijk te kunnen leveren. Ik denk zelfs dat het beter is om nieuwe diensten snel te ontplooien, ook al moet je ze later aanpassen afhankelijk van de reacties van de gebruikers.”

In de praktijk laat Aion Bank haar klanten niet alleen deposito’s en leningen vergelijken om de beste tarieven te vinden, maar ook energieleveranciers, autoverzekeringen, telecomoperatoren en zelfs deals voor online aankopen. En als de klant wil veranderen, doet de bank het nodige op eigen kosten. “Met zelfs een ‘geld terug’- garantie”, zegt Motyl. Als een premiumklant van Aion meer betaalt voor zijn abonnement dan wat hij er als profijt uithaalt, betaalt de bank het verschil terug. Ook biedt de bank aan om het MiFID-beleggersprofiel van de klant te bepalen om beursgenoteerde aandelen te beheren. “Het doel is om de klant geld te laten verdienen en tegelijk ook minder te laten uitgeven, allemaal via volledig digitale processen”, aldus Tomasz Motyl. “AI wordt gebruikt voor gegevensverwerking en -modellering, in combinatie met big data en een ‘data lake’, om het gedrag van een klant te voorspellen, zijn risicomodel te bepalen en hem het beste advies te geven.”

“AI wordt gebruikt voor zowel gegevensverwerking als -modellering, in combinatie met big data en een ‘data lake’.” Tomasz Motyl, CIO van Aion Bank

Aion Bank denkt ook al aan andere diensten om aan te bieden, zoals een vergelijking van woningverzekeringen. “Het gaat om zaken die erg frustrerend kunnen zijn voor klanten die moeite hebben met het vergelijken van het aanbod”, aldus de CIO. De IT-afdeling maakt overigens gebruik van diezelfde technologieën om op basis van ‘logs’ mogelijke storingen van haar eigen IT-infrastructuur te voorspellen en erop te anticiperen.

Opening naar de cloud

Voor de implementatie van haar diensten vertrouwt Aion Bank zowel op de Google Cloud als op het Vodeno-platform dat als backbone voor het ‘core banking’-systeem fungeert, een aanpak die veel tijd heeft bespaard. “Anders had het ons waarschijnlijk 2 tot 3 jaar gekost om alle oplossingen in eigen huis te ontwikkelen. We willen immers een end-to-end digitale oplossing bieden, niet alleen op basis van een ‘mobile first’-aanpak.”

Om een maximale veiligheid te garanderen, worden de gegevens van elke klant opgeslagen in een afgesloten ‘box’ die alleen toegankelijk is met een individuele encryptiesleutel. Daarnaast heeft elk API-verzoek aan de Google Cloud een unieke encryptiesleutel, en er wordt een blockchain-algoritme gebruikt voor het controleren van de gegevensintegriteit en voor wijzigingen van de gegevens in een ‘box’. De informatie uit het ‘data lake’ die aan de klant wordt gecommuniceerd, wordt bovendien geanonimiseerd met behulp van algoritmen. Ten slotte wordt de ‘witte ruis’ gefilterd wanneer het volume van de verwerkte gegevens erg groot is, zodat het aan de klant aangeboden model niet wordt verstoord.

Toekomst

Aion Bank is in maart van dit jaar in België van start gegaan, maar ook houders van een paspoort in Frankrijk, Nederland, Duitsland, Italië en Polen kunnen een rekening openen. Voor haar ontwikkelingen maakt de bank gebruik van ‘squads’ die de agile methodologie gebruiken in hun projecten. Op basis van deze aanpak kan de bank een beroep doen op zoveel IT-engineers als nodig om de uiteindelijke oplossing te leveren binnen een ‘squad’, terwijl er toch één enkele product owner het project beheert. “We hebben geen specifieke IT-afdeling, omdat IT en business vanaf het begin nauw geïntegreerd zijn. Zo hebben we in heel Europa één team om de end-to-end oplossingen te creëren. Daarom geven we ook de voorkeur aan het SaaS-model. Dankzij deze aanpak hebben we weinig impact ondervonden van de lockdown”, merkt Tomasz Motyl op.

Tot slot wijst hij erop dat Aion Bank, naarmate ze meer gegevens over haar klanten verzamelt en verwerkt, een steeds gedetailleerder advies zal kunnen geven. “We leren ook uit de feedback van onze klanten om ons aanbod aan te passen”, besluit hij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content