Voor Bob Vanstraelen, Belgisch country manager en regional vice president sales bij Salesforce, is het duidelijk : kunstmatige intelligentie en machine learning worden mainstream, net zoals onderzoeksbureaus ons de laatste tijd voorspiegelen. "De combinatie van de hoeveelheid data die beschikbaar is en de grote beschikbare rekenkracht in de cloud zal veel mogelijk maken", stelt Vanstraelen. Voorlopig zit die innovatie volgens Vanstraelen voornamelijk aan consumentenkant, maar dat gaat veranderen. "We...

Voor Bob Vanstraelen, Belgisch country manager en regional vice president sales bij Salesforce, is het duidelijk : kunstmatige intelligentie en machine learning worden mainstream, net zoals onderzoeksbureaus ons de laatste tijd voorspiegelen. "De combinatie van de hoeveelheid data die beschikbaar is en de grote beschikbare rekenkracht in de cloud zal veel mogelijk maken", stelt Vanstraelen. Voorlopig zit die innovatie volgens Vanstraelen voornamelijk aan consumentenkant, maar dat gaat veranderen. "We zitten nog maar in het beginstadium. De businesskant zal ongetwijfeld volgen. Als je weet dat nog maar één procent van alle businessgegevens nu al geanalyseerd wordt, dan weet je dat alles daar nog in de kinderschoenen staat", klinkt het. In de volgende decennia wordt ai volgens hem ook in de business mainstream. "Denk dan aan het bepalen welke klanten welke producten gaan aankopen. Maar ook technisch, het detecteren van geconnecteerde toestellen, en het in real time bepalen waar er iets fout gaat : ai zal zéér bepalend en alomtegenwoordig zijn", aldus Vanstraelen. Salesforce is vast van plan die nieuwe golf niet te missen. "We willen 'AI for the masses' aanbieden en de technologie democratiseren. Bij ons is de technologie daarom geen aparte tool of oplossing maar worden onze 'Einstein'-functies ingebed in het bestaande platform en in onze bestaande oplossingen", verduidelijkt Vanstraelen . "We zien ai niet als een tool maar als een paradigm shift." Klanten bij Salesforce hebben nu al toegang tot heel wat soorten data. Een salesequipe die bijvoorbeeld gebruik maakt van Salesforce IQ, kan rekenen op intelligente ondersteuning. De IQ-toepassing gaat de agenda's en mailboxen monitoren en proactief suggesties geven aan het team. "Tijd om klant x nog eens te contacteren, want rond deze tijd komt zijn budget vrij : zulke toepassingen bijvoorbeeld", illustreert Vanstraelen. Maar ook rond deep learning werkt Salesforce meer en meer concepten uit. Een klantendienst bijvoorbeeld die de inkomende (klachten)mails meteen automatisch kan analyseren om het 'sentiment' aan te voelen : iets wat IBM met Watson trouwens ook aanbiedt. Met AB Inbev loopt bijvoorbeeld ook een PoC ('proof op concept') rond het gebruik van ai en Salesforce Einstein. Via kunstmatige intelligentie wil AB Inbev onder meer het gebruik van het beschikbare promomateriaal in cafés nagaan, maar ook de dranken in de koelkasten van warenhuizen beter beheren.Kristof Van der Stadt"We zien ai niet als een tool maar als een paradigm shift"