Maar eerst een beetje geschiedenis want ja, het is ingewikkeld. Het huidige Alcatel-Lucent Enterprise (ALE) heeft niets meer te maken met het 'oude' Alcatel-Lucent: dat Alcatel-Lucent werd begin 2016 overgenomen door het Finse Nokia en gaat sindsdien ook onder de naam Nokia verder. Nokia verkoopt onder meer netwerkinfrastructuur voor 5G-communicatie en het Internet of Things. Nokia Bell Labs is de R&D- en innovatiemotor erachter. De geherlanceerde Nokia-smartphones worden dan weer in licentie verkocht door HMD Global Oy met thuisbasis in Espoo, Finland. De Alcatel-smartphones zijn dan weer van de hand van het Aziatische TCL.
...

Maar eerst een beetje geschiedenis want ja, het is ingewikkeld. Het huidige Alcatel-Lucent Enterprise (ALE) heeft niets meer te maken met het 'oude' Alcatel-Lucent: dat Alcatel-Lucent werd begin 2016 overgenomen door het Finse Nokia en gaat sindsdien ook onder de naam Nokia verder. Nokia verkoopt onder meer netwerkinfrastructuur voor 5G-communicatie en het Internet of Things. Nokia Bell Labs is de R&D- en innovatiemotor erachter. De geherlanceerde Nokia-smartphones worden dan weer in licentie verkocht door HMD Global Oy met thuisbasis in Espoo, Finland. De Alcatel-smartphones zijn dan weer van de hand van het Aziatische TCL. En dat alles heeft dus helemaal niets meer te maken met het huidige Alcatel-Lucent Enterprise: het oude Alcatel-Lucent verkocht de Enterprise-afdeling namelijk in oktober 2014 aan China Huaxin Post & Telecommunication Economy Development Center. Maar op CEO Jack Chen na zit er geen enkele Chinees in het executive team van ALE, met hoofdzetel in Parijs. "Dikwijls krijgen we de vraag wat we met onze merknaam gaan doen. Wel, alvast tot 2044 blijven we Alcatel-Lucent Enterprise heten. Dat we nu al investeren in het logo tot die tijd is meer dan louter symbolisch: het bewijst dat we hier zijn voor de lange termijn", vertelt Matthieu Destot, executive vice president global sales & marketing ons. Concreet denkt ALE een rol te kunnen spelen in de digitale transformatie in de publieke sector, onderwijs, mobiliteit, gezondheidszorg en hospitality, door communicatieoplossingen centraal te stellen. "Ja, ook traditionele voicecommunicatie blijft daarbij belangrijk, maar we zien wel duidelijk de nood aan cloudoplossingen, en aan hybride communicatievormen", aldus CEO Jack Chen op de Connex18-conferentie voor partners en analisten. Rainbow: zo heet de cloud collaboration-tool die ALE daarbij naar voor schuift en die past op het schap naast onder meer Cisco Spark, Slack, Google Hangouts, Facebook Workplace en Microsoft Teams. Wat meteen de vraag doet rijzen: is het al niet te laat om potten te breken in die markt? Matthieu Destot: "We moeten inderdaad focussen op snelle acquisitie en activatie van nieuwe gebruikers. We zijn ook geen cloud native bedrijf, en dat kan je gerust als een minpunt zien. Dat is voor ons ook een transformatie waar we doorheen moeten. Maar wat we wél hebben is een installatiebasis van 40 miljoen gebruikers in bestaande communicatieoplossingen. Als we die kunnen overtuigen om over te stappen van on premise naar cloud, van capex naar opex, naar een subscription based model, dan kunnen we zeker onze verdere groei in UCaaS (Unified Communications as a Service, nvdr.) stuwen." In het CPaaS-segment - Communications Platform as a Service, oftewel geïntegreerde businesscommunicatie - is het vooral van belang dat Alcatel-Lucent Enterprise de ontwikkelaarsgemeenschap verder uitbouwt. De concurrenten waartegen ALE moet opboksen zijn ook niet min: Mitel, Brocade, Cisco en Dell EMC om er enkele te noemen. "We gebruiken growth hacking technieken en we besteden ook veel tijd aan data analytics: welke functies in Rainbow zijn populair, hoe lang worden die gebruikt, welke functies worden nooit gebruikt, enzovoort. Zo proberen we de gebruikers actiever te houden", aldus Destot. "Het is cruciaal dat we een viraal aanzuigeffect creëren voor de Rainbow-producten." De sterkte van Rainbow moet zich vooral in het CPaaS-segment tonen. Nicolas Brunel, EVP communications business division bij ALE geeft ons een demo van hoe Rainbow via een API gekoppeld kan worden aan de wifi-systemen en switches, apps en het elektronisch patiëntendossier. "Denk aan een patiënt in een ziekenhuis die via zijn smartphone begeleid wordt naar zijn kamer of de juiste locatie - een combinatie van Bluetooth Low-Energy (BLE) en wireless-signalen. Een Rainbow-API haakt in de bedrijfssoftware en het patiëntendossier in en geeft de behandelende dokter een seintje dat de patiënt onderweg is", schetst Brunel een beeld van wat nu eigenlijk al mogelijk is. Op de Connex18 conferentie kondigde ALE een samenwerking met IBM aan. Enerzijds rond de cloud datacenters, maar anderzijds ook rond het CPaaS-platform. De bedoeling is om de artificial intelligence mogelijkheden van IBM Watson te benutten in Rainbow en om zo Cognitive Enterprise Communications aan te bieden. Denk dan aan verrijkte enterprise collaboration mogelijkheden met slimme (chat)bots, interactie via natuurlijke taal en patroon- en/of gezichtsherkenning in video. Of om het voorbeeld van de patiënt nog eens aan te halen: data analytics moet haar of zijn ervaring in het ziekenhuis alleen maar verder verbeteren. Oftewel: de cognitieve laag van Watson moet er voor zorgen dat Rainbow verder dan 'alleen maar' unified communications reikt en dat ALE zo het verschil met de vele concurrenten kan maken.