Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Op het Tech Symposium van Alcatel-Lucent stond de lancering van de ‘core router’ centraal. Maar daarnaast maakte het bedrijf ook duidelijk dat het voluit de kaart van innovatie blijft trekken. “Dat is wat ons uniek maakt. Op prijs moeten we niet spelen”, zei ceo Ben Verwaayen.

Dat het Tech Symposium van telecombedrijf Alcatel-Lucent dit jaar plaats vond in het Californische Santa Clara was geen willekeurige keuze. Santa Clara, in het zuiden van Silicon Valley, ligt op een boogscheut van San Jose waar onder meer het hoofdkwartier van Cisco gevestigd is. Andere grote stad in de onmiddellijke buurt: Sunnyvale dat dienst doet als uitvalsbasis van Juniper Networks. En laat het nu net het duopolie van Cisco en Juniper Networks zijn dat Alcatel-Lucent wil doorbreken door in de ‘internet core router’ markt te stappen. Die markt is jaarlijks goed voor 4 miljard dollar. Volgens marktonderzoeker Dell’Oro zijn Cisco en Juniper samen goed voor 90 procent van de markt, waarbij Cisco zo’n 54 % in handen zou hebben.

Alcatel-Lucent wil een deel van die koek inpikken via de op het Tech Symposium voorgestelde 7950 XRS: een ‘core router’ dus die het dataverkeer in het hart van telecomnetwerken stuurt. Een grote verrassing was de introductie nochtans ook niet. Sinds de voorstelling van de FP3 network processor unit in juli vorig jaar, werd er druk gespeculeerd over een nieuw routerinitiatief van het telecombedrijf. Alcatel-Lucent legde er tijdens de voorstelling voor pers en analisten de nadruk op dat dit niet zomaar een productintroductie is. “We hebben er drie jaar aan gewerkt maar hebben de internet core router opnieuw uitgevonden”, zei Basil Alwan, die aan het hoofd staat van de ip-divisie, en die vooral scalability en versatility naar voor schoof als belangrijke argumenten. Zo zou de 7950 XRS tot 5 maal sneller zijn dan bijvoorbeeld de CSR-3 van Cisco en dit met 66 % minder stroomverbruik. De router kan data tot 32 terabits per seconde versluizen en huisvest 160 100 GbE-poorten in één enkel systeem. Kracht genoeg dus om ‘s werelds grootste operatoren ter wille te zijn.

Logische stap

“We zijn acht jaar geleden gestart vanaf nul met onze ip-divisie. Nu halen we 2 miljard dollar in edge routers waarin we nummer 2 zijn. Dit is gewoon de volgende logische stap voor ons”, aldus Alwan. De meeste aanwezige analisten leken het er alvast over eens dat Alcatel-Lucent een mooie technologische oplossing naar voor schuift, waarbij aanzienlijk minder hardware nodig is. Aan de andere kant is volgens analisten de core router markt ook bijzonder moeilijk te betreden, omdat de ‘core’ voor service providers een uiterst kritisch gebied is. Alcatel-Lucent speelt daarop in en heeft het over “een platform waarbij operatoren niet alleen nu klaar zijn voor de groeiende vraag van eindgebruikers, maar ook de komende tien jaar de toenemende bandbreedte kunnen opvangen”. Hoe dan ook staat Alcatel-Lucent voor een grote uitdaging om marktaandeel te veroveren.

Innovatie voorop

Ceo Ben Verwaayen maakte tijdens het congres duidelijk dat zijn bedrijf duidelijk en meer dan ooit voor innovatie blijft kiezen. Vragen over een mogelijk afstoten van Bell Labs of het knippen in de patentenportfolio wimpelde hij af. “Innovatie, onder meer via Bell Labs, is deel van ons DNA en moet ons onderscheiden van de concurrentie. In prijs zijn we niet het best geplaatst, en we zijn zeker ook geen ‘me 2’-bedrijf”, stelde hij duidelijk.

Onder meer ook cto Marcus Weldon verduidelijkte dat dé grote uitdaging op dit moment is om het ‘wireless access’ capaciteitsprobleem bij operatoren op te lossen. De nieuwe core router speelt daar ook op in, samen met oplossingen als lightradio en ‘metrocells’. “Niemand integreert ip en wireless beter dan ons”, stelde Wim Sweldens (verantwoordelijke wireless business) onomwonden.

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content