In het bedrijfsleven zijn data ondertussen overal. Overal? Neen. Eén departement bleef lang onaangetast door het meten en weten. Het HR-techlandschap komt pas de laatste jaren tot bloei. En zo steekt dezer dagen ook het Leuvense Allthingsblue de teen in dat water. Co-founders Lida Joly en Bart Adams hebben een achtergrond in de datawereld, en ontdekten hoe diversiteit in het bedrijfsleven een vaak ontastbaar en vaag begrip is. Met een eigen tool willen ze zorgen dat we op zijn minst weten waarover we spreken als we willen nagaan of een personeelsbeleid divers genoeg is.
...

In het bedrijfsleven zijn data ondertussen overal. Overal? Neen. Eén departement bleef lang onaangetast door het meten en weten. Het HR-techlandschap komt pas de laatste jaren tot bloei. En zo steekt dezer dagen ook het Leuvense Allthingsblue de teen in dat water. Co-founders Lida Joly en Bart Adams hebben een achtergrond in de datawereld, en ontdekten hoe diversiteit in het bedrijfsleven een vaak ontastbaar en vaag begrip is. Met een eigen tool willen ze zorgen dat we op zijn minst weten waarover we spreken als we willen nagaan of een personeelsbeleid divers genoeg is. Is dat dan van belang? Ja, bezweert Joly: "In een wereld waarin #metoo het bewustzijn van bedrijven heeft aangezwengeld, waarin vragen over gelijke kansen voor minderheidsgroepen al maar meer de kop op steken, is de vraag naar een divers personeelsbeleid groot. Dat is ook waar millennials om vragen, dat een bedrijf waar ze werken bepaalde waarden hoog in het vaandel voert. En dan merk je dat er eigenlijk geen data over te vinden zijn: krijgt iedereen de promotie waarop hij recht heeft, worden mensen gelijk betaald voor gelijk werk, krijgt iedereen dezelfde kans op trainingen? Al dat soort vragen beantwoorden is vaak nattevingerwerk." Allthingsblue beantwoordt de vraag naar exacte data met een tool aan. "Je kunt er alle mogelijke excel sheets in verwerken maar net zo goed via een api de data van een sociaal secretariaat doorsturen. Op basis daarvan kan je dan de nodige kwantitatieve analyses doen over je diversiteitsbeleid: heb je genoeg vrouwen in dienst, mensen van minderheden, en ga zo maar door. Dat combineren we met een kwalitatieve analyse, door bijvoorbeeld te kijken naar wie trainingen krijgt, of door de website van het bedrijf te scrapen en te zien hoe de communicatie verloopt: zijn alle beelden met de eeuwige witte man, spreekt men enkel een taal die aan hem appelleert?", legt Joly uit. "Tot slot vullen we die data aan met korte bevragingen van het personeel, en dat op regelmatige basis. Elke week kunnen we bijvoorbeeld polsen of een medewerker een presentatie heeft mogen geven, een training heeft kunnen volgen enzovoort." Door al die data en antwoorden naast elkaar te leggen kan u tendensen detecteren, en een beeld krijgen van waar het bij het personeelsbeleid misschien hapert. En zo kan het natuurlijk ook bijgestuurd worden, zegt Joly. "Op dit moment hebben we testen lopen bij pilootklanten, het is de bedoeling om de tool vanaf juli commercieel beschikbaar te maken", klinkt het bij de CEO. "Daarbij willen we meteen wereldwijd gaan. Met ons subscription-based SaaS-product moet dat zeker lukken. We hebben al enkele gesprekken met Amerikaanse bedrijven gehad, met de huidige boom in HR tech moet er zeker een markt voor Allthingsblue zijn. We zorgen alvast dat we afdoende aanwezig zijn bij alle mogelijke SaaS-conferenties en HR techbeurzen. In maart trekken we zo naar San Francisco, later komt ook Parijs aan de beurt." Joly en Adams ontwikkelden Allthingsblue zelf. "Alle tijd en energie, waaronder een jaar zonder salaris werken, moet ons alvast rond de 150.000 euro gekost hebben", klinkt het bij de eerste. "Daarna zijn we ook al snel onder de vleugels genomen door start it @KBC. Nu hopen we tegen het einde van het eerste kwartaal een seedronde van zo'n 400.000 euro af te sluiten met de hulp van een business angel of een investerinsmaatschappij. Dat willen we daarna matchen met een VLAIO-onderzoeksbeurs voor verdere ontwikkeling."