In september was er wederom het door Salesforce.com georganiseerde Dreamforce-event. Uiteraard in San Francisco, de bakermat van de Informatie Industrie. Liefst 35.000 betalende bezoekers waren aanwezig, zonder stropdas maar met een iPad in de hand.
...

In september was er wederom het door Salesforce.com georganiseerde Dreamforce-event. Uiteraard in San Francisco, de bakermat van de Informatie Industrie. Liefst 35.000 betalende bezoekers waren aanwezig, zonder stropdas maar met een iPad in de hand. Mij viel de eer te beurt als speciale vip-gast uitgenodigd te zijn. Marc Benioff, founder en ceo van Salesforce.com is een oud-collega uit onze beider Oracle-tijd en toen hij met Salesforce.com begon in 1999 was ik net aangesteld als ceo van Genesys, een paar straten bij Marc vandaan. We trokken toen veel samen op. Zijn ideaal was een bedrijf te bouwen zoals Genesys, maar dan met cloud solutions. Nu 10 jaar later is Salesforce.com ruim 4 keer groter dan Genesys met een jaaromzet van 2,2 miljard dollar en een beurswaarde van 15 miljard dollar. Als speciale gast gedurende het Dreamforce-event had ik de unieke gelegenheid aan te schuiven bij top executives van Google, Facebook, Twitter, HP en Apple. Het was duidelijk dat deze bedrijven nauw met elkaar samenwerken, maar ook dat ze dezelfde overtuiging delen. Het roer gaat om en er zal in deze decade een transitie plaatsvinden van 'premise based solutions' naar 'cloud solutions'. Topmanagers van Facebook, Google en Salesforce.com zijn niet bezig met de korte termijn. Zij weten wat er tot 2015 gaat gebeuren, er is geen twijfel in hun denken. Dit is een gelopen race. Ze zijn nu al bezig met de periode tussen 2015 en 2020. Bijvoorbeeld salesforce.com haalt nu in 2011 ongeveer 2,2 miljard dollar recurring revenue. In 2015 zal dat ongeveer 10 miljard zijn. Voor Marc Benioff is dat in zijn denken al een voldongen feit terwijl zijn managers nog volop bezig zijn met de realisatie van die 10 miljard doelstellingen en daarvoor de paaltjes nog in de grond staan te hameren. Marc zijn denken is erop gericht wat zijn cloud platform als de facto standaard gaat betekenen in het cloud-tijdperk. Hoe staat ons bedrijfsleven in België en Nederland hier tegenover? Uit onderzoek is eerder al gebleken dat wij in de lage landen ver achterblijven bij de implementaties van cloudtoepassingen. Angst voor verandering, angst voor slechte beveiliging of angst om de eerste te zijn, zijn veel gehoorde excuses. In de USA gaat men het risico minder uit de weg. Daar denkt men anders: het werkt, is snel, is veilig en vooral het is vele malen goedkoper. Maar ons bedrijfsleven blijft ook t.o.v. de consument achter. Cloud is namelijk volledig geaccepteerd door de consument, is als bevrijdend omarmd door diezelfde consument. Bijna alle jongere, maar ook steeds meer oudere consumenten werken met Facebook, Twitter, Google enzovoort en hebben toegang tot honderdduizenden on demand applicaties. Waar dat toe kan leiden heeft de Arabische Lenterevolutie uitgewezen. De consument is het bedrijfsleven en de politiek voor het eerst ver vooruit in de acceptatie van nieuwe technologieën. Dat kan zeer schadelijke gevolgen hebben voor het bedrijfsleven dat aarzelt en voor politici die dit niet inzien. Als je niet mee gaat met je tijd dan ga je mettertijd. De consument heeft de macht en zal die bedrijven als een baksteen laten vallen die nieuwe media en cloud computing niet hoog in het vaandel dragen. Marc Benioff stelt zich dan ook de terechte vraag wanneer er lenterevoluties in het bedrijfsleven gaan plaatsvinden. De klanten, medewerkers en aandeelhouders beschikken immers over communicatiemiddelen waar de meeste bedrijven geen controle over kunnen uitoefenen. Met recht spreekt men over de 'social enterprise' waar communicatie een continue proces is en niet alleen periodiek geschiedt. Waar effectiever met de stakeholders kan worden omgegaan wat tot veel betere resultaten zal leiden. Ook in omzet en winst. Cloud computing gaat primair om het managen van informatie. Technologie is daaraan ondergeschikt. De juiste en volledige informatie brengen naar de juiste persoon op het goede moment, eigenlijk permanent. De ondernemingen die deze ontwikkeling snel implementeren met bijvoorbeeld ook nog een communicatietool als chatter zullen snel zien dat de effectiviteit fors toeneemt. Dat door beter en sneller geïnformeerd te zijn over doelgroepen en individuen, er slagvaardiger en heel anders zaken gedaan kan worden. Facebook, Twitter en Salesforce.com hebben de handen ineen geslagen. De 35.000 Dreamforce-bezoekers met hun iPads, uiteraard met chatter erop, zorgden ervoor dat de tweets je om de oren vlogen tijdens het event. Geen vraag bleef onbeantwoord, en dit op een event met liefst 35.000 bezoekers en nog eens 25.000 mensen die de presentaties via internet volgden. Het nieuwe cloudtijdperk is gestart en het praten hierover moet stoppen. Het is tijd voor actie. Is het Belgische bedrijfsleven klaar voor de cloud? Is men open voor een socialiseringsproces binnen de onderneming, met medewerkers, klanten, partners en aandeelhouders? Is men bereid de processen aan te passen aan de nieuwe tijd met het nieuwe werken en is men klaar voor het nieuwe communiceren? Maar vooral: is men klaar voor het nieuwe zaken doen? Ik zie er nog weinig van. Misschien moeten we eerst nog cloudexcursies gaan organiseren naar Silicon Valley.