Cincom werd opgericht in '68 en zorgde voor een ware revolutie in de informaticawereld door software los van de hardware te verkopen. Een bedrijf dat "met 600 $, een tafel en een droom" werd opgericht door Tom Nies (nu 77 jaar, maar nog altijd aan het hoofd van deze niet-beursgenoteerde onderneming - met als voordeel dat hij niet afhangt van de druk van investeerders, maar ook met het risico dat hij niet altijd aanzet tot snelle verandering).
...

Cincom werd opgericht in '68 en zorgde voor een ware revolutie in de informaticawereld door software los van de hardware te verkopen. Een bedrijf dat "met 600 $, een tafel en een droom" werd opgericht door Tom Nies (nu 77 jaar, maar nog altijd aan het hoofd van deze niet-beursgenoteerde onderneming - met als voordeel dat hij niet afhangt van de druk van investeerders, maar ook met het risico dat hij niet altijd aanzet tot snelle verandering). In de loop der jaren is Cincom sterk geëvolueerd van databases (met Total) tot volledig relationele databases (Supra), erp (met Control), objectgeoriënteerde talen (SmallTalk), SOA en web. Nu heeft het bedrijf belangstelling voor mobiliteit, big data, elektronisch documentbeheer en verkoopondersteunende systemen. Kortom Cincom heeft de afgelopen vier decennia alle ontwikkelingen in de it-wereld gevolgd. "Cincom maakte verschillende bochten, soms zelfs een volledige ommekeer", luidt de analyse van Didier Delhaye. Hij ging in '79, 35 jaar geleden dus, aan de slag in de onderneming als systems engineer. Maar we hebben vaak een voortrekkersrol gespeeld, en dan moet je al eens het evangelie verkondigen." De onderneming kan bogen op zeer loyale medewerkers en klanten, "die Cincom in huis hebben", maar soms niet echt goed weten welk soort product er wordt gebruikt (Generali, Allianz en Stater zijn enkele referentieklanten in België). Vooral omdat Cincom evolueert van een direct verkoopmodel naar een partnerecosysteem en zijn portefeuille nu meer gericht is op de business dan op producten. "Wij zijn ons volop aan het omvormen naar een meer indirect model dat gericht is op de partners. Het is een kwestie van leven of dood", legt Didier Delhaye uit, die er vol vertrouwen aan toevoegt: "Cincom is al enkele keren met succes van koers veranderd, maar het tempo van de veranderingen neemt wel toe." Als hij vertelt over zijn carrière bij Cincom, vindt Didier Delhaye dat hij "veel geluk heeft gehad, want ik veranderde om de 2 à 3 jaar van functie, hoewel dat soms te danken was aan het toeval. Het bedrijf en zijn ceo hadden trouwens altijd een sterke visie. Zin geven aan het leven van zijn werknemers is altijd belangrijk geweest voor Cincom. De onderneming is vaak veranderd van bemanning, maar nooit van kapitein, en voerde al heel wat koerswijzigingen door, soms van 180° of 360°, maar dat heeft geholpen om nieuwe horizonten te ontdekken." En de analogie met de marine is allesbehalve toeval voor deze liefhebber van boten. Na zijn pensionering op 1 maart 2015 is hij trouwens van plan om te gaan varen in de Grote Antillen. Tijdens zijn sabbatrust van acht maanden in 2012 nam hij vakantie in de Kleine Antillen. "Om dan terug te komen en de wereld met andere ogen te bekijken", want Didier Delhaye is van plan om consultant te worden. "We weten waar we staan en waar we naartoe willen, de rest is willekeurig. Je moet altijd het ergste verwachten op een boot", zei hij nog, maar hij beseft wel dat het moeilijk is om zijn kennis en ervaring door te geven. "Je moet afstand kunnen nemen van de buzz om tot de essentie door te dringen." Als we vragen hoe het komt dat hij is overgestapt van techniek naar marketing, geeft hij toe dat hij "altijd wil bijleren door opleidingen te volgen in sales management, marketing en marcom, en zijn passie wil delen met anderen". Bovendien "heeft hij belangstelling voor mensen. In mijn carrière heb ik trouwens buitengewone ontmoetingen gekend met gepassioneerde mensen die mij andere gezichtspunten hebben aangereikt." Contacten die hij nu voortzet dankzij de sociale netwerken en de deelneming van Cincom aan verschillende invloedsgroepen die hij leidt en die "de klant begeleiden naar het succes van zijn project." Marc Husquinet"Je moet afstand kunnen nemen van de buzz om tot de essentie door te dringen."