Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Wanneer de naam ‘web 2.0’ valt, denkt iedereen spontaan aan webplatforms zoals MySpace of Facebook. Maar het delen van kennis, filmpjes en vrienden slaat ook aan in de bedrijfswereld. De Belgische betaaloperator Swift bijvoorbeeld startte enkele maanden geleden met een eigen ontmoetingsplatform. Op swiftcommunity. net kan al wie dat wenst ideeën en documenten delen, en in dialoog treden over sectorgebonden onderwerpen. “Ons platform moet niet zonodig miljoenen gebruikers tellen.”

Head of Community Channels Matteo Rizzi van Swift had al enige ervaring met het bouwen van community’s voor hij zijn tanden zette in swiftcommunity. net. Met italiansonline. net creëerde hij een webplatform voor Italiaanse expats, dat intussen meer dan 80.000 leden telt verspreid over 60 landen.

“Ik kende de dynamiek en wist hoe je een community draaiende diende te houden”, vertelt Rizzi aan Data News. “Het toeval wil dat Swift zich als coöperatieve en neutrale vennootschap in een uitstekende positie bevond om een soort van ‘paraplu’ voor de financiële wereld te creëren. Een paraplu die geen commerciële bijbedoelingen heeft welteverstaan. Onze nieuwe ceo vond dat ook, en goed een half jaar geleden zijn we van start gegaan.”

Swift is een instelling die vanuit de prachtige bossen in het Waals-Brabantse Terhulpen het financiële berichtenverkeer regelt tussen 8100 banken. De eigenaars van het bedrijf zijn de financiële instellingen in niet minder dan 208 landen. “Swift was dus eigenlijk al een community, maar had nog geen interactief verlengstuk”, legt de Italiaan uit.

Web 2.0-vehikel

Op de kop af zeven maanden na de lancering van swiftcommunity. net, telt het platform al meer dan 6000 leden, en is er sprake van ruim 100 verschillende community’s op de site. “We zijn snel uit de startblokken geschoten, en het blijft goed draaien”, glundert Rizzi. “Er komen 30 tot 50 nieuwe leden bij per dag, met af en toe eens een piek. We hebben al mensen uit minstens 100 landen op ons platform. En het gaat heus niet enkel om werknemers of klanten van Swift. Ook partners, bedrijfsleiders en zelfs journalisten worden uitgenodigd om hun gedacht te komen zeggen.”

Dat swiftcommunity. net het typevoorbeeld van een web 2.0-vehikel is, merk je meteen aan de features: de gebruiker vindt er fora over sectorgebonden onderwerpen, blogs en contactlijsten, maar kan ook relevante tekstpassages ‘taggen’, zijn netwerk delen met anderen (op de 2.0 versie van swiftcommunity. net die in september wordt gelanceerd), en multimediacontent verspreiden.

“Eigenlijk hebben we het beste genomen van Facebook, YouTube en LinkedIn”, geeft Rizzi toe. “Een chatdienst hebben we nog niet, maar die komt er aan in september. Niet om de hele dag te zitten roddelen met je collega’s, maar eerder als een tool waarmee je virtuele meetings kan opzetten.”

Fortis Bank heeft met Join2Grow een tijdje geleden een gelijkaardig initiatief op poten gezet. En Fortis is maar één van de velen. Dat platform werd ook in elkaar gestoken door de mensen van Emakina. “Beide webplatforms maken gebruik van dezelfde technologie, dat klopt”, gaat Rizzi verder. “Maar Fortis focust met Join2Grow op kleine entrepreneurs. Hun platform is een medium voor het opzetten van partnerships tussen ondernemers. Als je gaat focussen op ondernemers; beperk je je blikveld toch een beetje. Het blijft ook vooral een Belgisch initiatief. Dat is bij ons toch even anders.”

In de meeste gevallen hebben bedrijfsgebonden netwerksites zoals die van Swift of Fortis een gelijkaardige drijfveer: ze moeten aan klantenbinding doen, en het imago van het bedrijf in kwestie versterken. “Klantgerichtheid is een hot topic, en als we dankzij de website beter kunnen inspelen op de wensen van onze klanten, dan is dat mooi meegenomen”, bevestigt de Italiaan. “Op die manier versterk je de relatie met je ecosysteem. Maar of swiftcommunity. net een marketingvehikel is? Onrechtstreeks misschien. Omdat er wordt gepraat over je product. Maar er wordt ook slechte commentaar over Swift gepost. Anderzijds, het feit dat je ook die boodschappen deelt met de community, speelt dan weer in je voordeel.”

Mindset bankiers aanpassen

Gaat het potentieel voor het platform groot genoeg blijken wanneer de hele web 2.0 hype is overgewaaid? “8100 banken zijn klant bij Swift. Als je enkel de operationele mensen neemt die werken voor die instellingen, heb je al een uit de kluiten gewassen community. En Swift is een coöperatieve vennootschap, geen commercieel bedrijf. Ons webplatform moet niet zo nodig miljoenen leden tellen die te gelde gemaakt kunnen worden. Het is er ons om te doen om zoveel mogelijk waardevolle content te verzamelen op onze site. En om een kritisch debat onder de klanten aan te zwengelen.”

Web 2.0 mag dan over zijn hoogtepunt heen zijn, de manier van het delen van kennis op het internet is sowieso een blijver, weet Rizzi. “Het trendy randje ebt misschien wel weg, maar het idee achter user generated content is een verworvenheid die we niet meer gaan opgeven, al was het maar omdat het zo handig is.”

“Het potentieel is dus zeker daar, maar het blijft ook een uitdaging. Bankiers zijn immers alles behalve grote helden wanneer het aankomt op nieuwe webtoepassingen. Het grootste obstakel voor de verdere adoptie blijft het feit dat de opvoeding voor potentiële nieuwe leden achterblijft. Web 2.0 wordt een commodity in de komende maanden, maar de mindset van de gebruikers, en dan zeker van de bankiers, moet nog worden aangepast aan die nieuwe realiteit.”

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content