De financiële planning & analyseprocessen op de financiële afdeling van Brussels Airlines verliepen tot voor kort via SAP BW. Maar voor zowel de lange termijn planningen als de 'forecast'-rapporten schoot het pakket al snel te kort. "De oplossing was niet flexibel genoeg, waardoor we daarrond heel veel in Excel hebben moeten ontwikkelen", vertelt Vanessa Rentiers, vp controlling & business intelligence van Brussels Airlines. "In dat oude systeem kroop veel te veel tijd, waardoor we naar andere technologie uitkeken", aldus Rentiers.
...

De financiële planning & analyseprocessen op de financiële afdeling van Brussels Airlines verliepen tot voor kort via SAP BW. Maar voor zowel de lange termijn planningen als de 'forecast'-rapporten schoot het pakket al snel te kort. "De oplossing was niet flexibel genoeg, waardoor we daarrond heel veel in Excel hebben moeten ontwikkelen", vertelt Vanessa Rentiers, vp controlling & business intelligence van Brussels Airlines. "In dat oude systeem kroop veel te veel tijd, waardoor we naar andere technologie uitkeken", aldus Rentiers. Na een tender waarbij heel wat leveranciers de revue passeerden, bleven SAP BPC (Business Planning & Consolidation, de nieuwe naam van het door SAP overgenomen OutlookSoft, nvdr), IBM en Anaplan in de running. "We zochten vooral flexibiliteit, innovatie en een oplossing die wij vanuit finance volledig zélf konden gebruiken en ook updaten. Na de presentatie van Anaplan was het duidelijk dat hun oplossing het beste aansloot bij onze noden", zegt Rentiers. Het grote voordeel is dat de financiële afdeling nu zelf de nodige updates en aanpassingen kan doorvoeren aan het platform. "In de luchtvaartindustrie veranderen regels continu, waardoor we echt een it-oplossing nodig hebben die de business zélf kan beheren en opvolgen", dixit Rentiers. En opmerkelijk toch: een kostenbesparing was geen prioriteit. "Uiteraard is de prijs ook belangrijk, maar voor ons stond meer effectiviteit echt voorop", aldus Rentiers. "Het hoofddoel is meer tijd vrij maken voor de business en de projecten, zodat wij als finance-afdeling meer toegevoegde waarde kunnen bieden." Eind vorig jaar liep de tender waarna de beslissing in april genomen werd. In mei is de implementatie gestart, en ondertussen wordt het eerste 'live' budget verwerkt via het Anaplan-platform door een 70-tal gebruikers bij Brussels Airlines. "Onze toepassing is html5-gebaseerd, in-memory, en werkt in de cloud via eender welke browser of eender welk (mobiel) toestel. Dat zorgt ook dat de implementatie makkelijk 4 à 5 keer sneller verloopt dan bij onze concurrenten", vertelt Mark Deprez, managing partner van Anaplan dat in de Benelux ondertussen een tiental klanten telt. "De rode draad is dat elk van die klanten gestandaardiseerd was op één grote speler. Maar wij lossen problemen op die die grote spelers niet konden oplossen. De performantie is hoog én de tool is in handen van de business. Dat maakt ook dat wij vaak onder de radar kunnen binnenkomen bij een bedrijf", aldus Deprez. Anaplan is trouwens nog maar sinds september vorig jaar actief in België. Naast Brussels Airlines zijn onder meer Janssen Pharmaceutica, Bosal, Stepstone en Procter & Gamble belangrijke klanten. Kristof Van der Stadt"Onze oplossing is in handen van de business-afdeling"