Herman De Prins (UCB) werd door de lezers en de jury verkozen tot beste cio van het jaar. Hij volgt daarmee Peter Bal (Wabco) op. Begin september stelde de redactie na overleg met heel wat kenners, voorzitters van ict-verenigingen en ex-winnaars een lijst op van 5 belangrijke en invloedrijke cio's die ook regelmatig op het publieke voorplan treden.
...

Herman De Prins (UCB) werd door de lezers en de jury verkozen tot beste cio van het jaar. Hij volgt daarmee Peter Bal (Wabco) op. Begin september stelde de redactie na overleg met heel wat kenners, voorzitters van ict-verenigingen en ex-winnaars een lijst op van 5 belangrijke en invloedrijke cio's die ook regelmatig op het publieke voorplan treden. Data News organiseerde deze wedstrijd voor het eerst in 2008. De elementen die meespelen in de keuze van de cio zijn visie, strategisch inzicht, leiderschapskwaliteiten en persoonlijkheid. Hij of zij moet er in slagen om it te aligneren met de bedrijfsstrategie, soms ook it als nieuwe business driver te positioneren en - wie weet - zelfs de digitale transformatie te bespoedigen. De cio moet ook Belg zijn of in België resideren. De lezers van Data News kregen als eerste de kans om hun stem uit te brengen. Andere kandidaten naast Herman waren Peter Billiau (EDF Luminus), Werner De Wever (Bosal), Joël Van Hoolandt (KPMG), en Geert Van Hove (Belfius). Het resultaat van die stemming werd meegenomen naar de juryvergadering, waar alle juryleden ook de kans kregen om anoniem hun stem uit te brengen. De stemming van de jury krijgt evenveel gewicht als die van het publiek. Voor de 24ste keer al werden ook twee awards uitgereikt voor de meest interessante ict-projecten. Uit de vele inzendingen maakt de Data News-redactie een eerste selectie waarbij vier projecten weerhouden werden in zowel de categorie 'small & medium business' als 'large organisations'. Voor die acht projecten moesten de deelnemers zelf hun case komen verdedigen. In het segment van de corporate ondernemingen haalde Belfius het met het 'Mobile First Digital Bank Program'. Runner-up werd het project Pensioenmotor van de Federale Pensioendienst en het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen. Ook Accenture (Intelligent ETL Solution Industrialization) en De Watergroep (Business Intelligence & Analytics) deden in deze categorie een gooi naar de titel. Bij de categorie small & medium business werd het bringr-project van Bpost de winnaar, met het Fines Management System van Renta Solutions als runner-up. Ook Mensura (KofferProject) en VAB Fleet Services (Click2Stock) mochten in deze categorie hun project voorstellen aan de jury. De projecten werden door de jury beoordeeld op de business case, de toegevoegde waarde, het innovatieve karakter, de gebruikte methodologie en de impact op de organisatie en de eindgebruikers. Bringr is een project dat in de schoot van Bpost ontstaan is, maar dat het potentieel heeft om uit te groeien tot een spin-off. Met bringr lanceert Bpost een innovatieve dienst die mensen toelaat om zelf een chauffeur aan te duiden voor het ophalen van een specifieke zending en ze te vervoeren van een punt naar A naar een punt B, zonder dat die noodzakelijk gebonden is aan een bepaalde tijdsdruk of omvang. De prijs wordt bepaald door verschillende parameters (gewicht, afstand enz.) en de betaling gebeurt elektronisch via de applicatie. Bringr is niet alleen een innovatieve dienst, maar ook een verhaal over een moderne werkplek, waar mensen uit verschillende departementen en bedrijven over bedrijfssilo's heen samenwerken om een nieuw idee succesvol in de markt te zetten. Het originele idee is ontstaan uit een interne managementsopleiding bij Bpost. Daar werd gebrainstormd over een product gebaseerd op het principe van crowdsourcing. Dit concept werd vervolgens samen met het Leuvense consultancybedrijf AE uitgewerkt tijdens een hackathon. Hans Robben (manager network innovation parcels bij Bpost) blikt tevreden terug op het co-creatief proces met AE. Het startschot voor bringr werd gegeven op 1 januari. Tijdens het project werd alles door een multidisciplinair team van business en development experten uitgewerkt. De pilootfase van bringr ging op 20 juni 2016 van start in Antwerpen. Bringr opteerde voor een lean start-up aanpak en een full-cloud strategie op basis van het Microsoft Azure-platform. Het totale budget bedroeg zo'n miljoen euro. Meer info op www.bringr.be. De jury werd omvergeblazen door de presentatie van Belfius. Het Mobile First Digital Bank Project handelt over de transformatie van de traditionele bank naar een moderne, digitale én 'mobile first' bank. Een omvangrijk project, zowel uitgedrukt in budget (70 miljoen euro) en manjaren (350) als qua technologische scope. Een project ook dat verder gaat dan alleen maar een mobiele app : alle processen werden doorheen de hele bank doorgetrokken. "Niet alleen de façade is vernieuwd", klonk het tijdens de presentatie. De jury was vol lof over die aanpak en over het innovatieve aspect dat meteen voor toegevoegde waarde zorgt. Het resultaat is dat Belfius nu getransformeerd is naar een digitale, mobiele bank die binnen Europa zijn mannetje staat. Zo is Belfius de eerste Europese bank waarvan u binnen drie minuten klant kan worden via uw smartphone ; volledig conform de wetgeving zonder dat de klant naar een bankkantoor hoeft te gaan. De identificatie van de klant gebeurt via een ocr-scan van de e-id. Belfius bouwde een overkoepelend 'customer dna' platform. De bank opteerde daarbij voor technologie van het Belgische NGData. Dat platform moet er voor zorgen dat de klant in alles centraal staat en dat alle processen vertrekken vanuit de customer experience. De app is het uithangbord van de bank geworden en dat maakt dat Belfius naar eigen zeggen "maniakaal" omgaat met UX : het ontwerpen van de ideale gebruikersinterfaces via UX labs bijvoorbeeld. Ook big data technologie (Hadoop, Oracle BDA), digital analytics (Adobe), customer engagement software (Inventive Designers) en een 'document signing tool' van Xyzmo behoren tot de technologische scope van het project. Belfius hanteerde tijdens het hele project een agile methodologie. Business en it liepen hand in hand tijdens de ontwikkeling. Dat maakt dat al na nauwelijks 5 maand de eerste realisaties een feit waren. De digitale verkoop van bankdiensten ging er dankzij dit project meteen drastisch op vooruit, terwijl de transactietijden en lead times naar beneden gingen wat de klantentevredenheid een boost gaf. De 5-sterrenrating van de Belfius-app in de mobiele app stores ziet de bank daar als een bewijs van. Een meer dan terechte winnaar ! Kristof Van der Stadt