Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Nu 3D-televisies geflopt zijn, zetten televisiefabrikanten in op ‘slimme televisies’, toestellen met een internetverbinding die net als smartphones uitgerust kunnen worden met apps. Vraag is niet alleen of de doordeweekse consument klaar is voor een tv waarmee hij kan surfen, shoppen en Twitteren, maar ook of de ontwikkelaars al weten hoe ze met dit medium moeten omgaan.

Slimme televisies of ‘smart tv’s’ bestaan al een tijdje, maar zijn vooralsnog geen succes. De televisie is een sociaal toestel, heet het, terwijl apps vaak persoonlijk zijn. Bovendien zijn heel wat toepassingen die worden aangeboden van een bedenkelijk niveau. Ingebouwde browsers zijn vaak tergend traag, en de Facebook- en Twitter-apps van de grote fabrikanten zijn meer een gimmick dan een handigheid. Of heeft u al eens geprobeerd om een statusupdate te posten met een gemiddelde afstandsbediening?

“Eén van de redenen waarom apps nog geen gemeengoed zijn op televisie, is -naast het simpele feit dat nog maar 30 procent van de verkochte televisies internetmogelijkheden hebben- omdat internetsites vaak zonder veel boe of ba worden overgezet naar de klassieke beeldbuis”, zegt practice leader media Raphaël Randaxhe van Altran. “Als je filmpjes wil kijken op YouTube of Dailymotion, werkt dat wel, maar informatie opzoeken wordt al een stuk moeilijker. Televisie is vooralsnog een passief ‘lean back’-medium. Je kan niet verwachten dat kijkers op enkele jaren tijd helemaal van houding veranderen, en plots persoonlijke logins gaan intikken om op een actieve manier te interageren met hun toestel.”

Momenteel zijn heel wat kopers van smart tv’s nog afhankelijk van hun leverancier om hen van apps te voorzien. Een overkoepelend besturingssysteem zoals iOS of Android, waarbij derde partijen gemakkelijk apps te koop kunnen aanbieden, is er voorlopig nog niet. Al lijkt de tijd dat elk merk een eigen interface gebruikt, met bijhorende diensten en toepassingen, stilaan voorbij.

Zo hebben LG, Philips, Sharp en Loewe recent de handen in elkaar geslagen. Zij leveren voortaan op al hun slimme toestellen eenzelfde besturingssysteem, met dezelfde ‘smart tv’-content. En zelfs Samsung, dat met zijn smart-tv oplossing momenteel het grootste aantal apps aanbiedt, gaat dit jaar nog zijn eerste toestellen uitrusten met Google TV, het platform van de Amerikaanse internetgigant. Ook Sony werkt al samen met Google, en topman Eric Schmidt liet zichal ontvallen dat alle nieuwe toestellen tegen 2013 zullen uitgerust zijn met zijn aanbod.

“De versnippering van het landschap was een probleem voor de ontwikkelaars, die geconfronteerd werden met te veel verschillende platformen”, gaat Randaxhe verder. “Je kan wat dat betreft parallellen trekken met de markt voor de mobiele applicaties van enkele jaren geleden. Ook wat de digitale televisie betreft, zullen er straks enkele grote platformen overblijven die de standaard worden. En net zoals bij de mobieltjes, zullen Google en Apple er bijna zeker bij zijn.”

Responsive design

Bij managing partner Marc Vanhoutteghem van webbouwer Uniway klinkt eenzelfde verhaal. “De evolutie die we zagen bij smartphones gaat zich straks voltrekken bij de televisies. Je kan met andere woorden al bijna anticiperen op wat er gaat komen. Momenteel woedt er onder ontwikkelaars bijvoorbeeld al volop de discussie of er best native apps ontwikkeld worden voor de verschillende televisieplatformen, of sites ontwikkeld in html5/css3.”

“Net zoals we vandaag al heel wat mobiele sites ontwikkelen voor onze klanten, zullen we morgen sites voor televisietoestellen moeten bouwen. Dat moeten dan sites zijn die zich, wat navigatie en presentatie betreft, automatisch schikken naar het toestel waarop ze getoond worden. Responsive design blijft met andere woorden niet beperkt tot desktops en mobiele toestellen, ook de televisietoestellen moeten mee in rekening gebracht worden.”

Uniway was één van de eerste Belgische webbouwers die applicaties ontwikkelde voor de televisie. Het bedrijf specialiseerde zich in het NET TV platform van Philips, waarvoor onder andere een e-commerce site van de onlinewinkel Proxis gebouwd werd (intussen is Proxis overgenomen door Azur, en bestaat de NET TV site niet meer, nvdr. ).

“De NET TV site van Proxis, die in 2009 gelanceerd werd, was geen groot succes”, geeft Vanhoutteghem toe, maar dat heeft alles te maken met de geringe interesse in het NET TV platform. Gelukkig was het toen niet de bedoeling om meteen al potten te breken. De groep Distriplus (Club, Planet Parfum,…) wilde toen eerder nagaan in welke mate de televisie gebruikt kon worden als nieuw verkoopkanaal.”

“Toen al was het usability-vraagstuk de belangrijkste uitdaging”, klinkt het nog. “Voor de navigatie diende immers een afstandsbediening gebruikt te worden, en geen computermuis. Idem dito voor het ingeven van persoonlijke informatie. Ook het virtuele klavier op het scherm was niet echt een toonbeeld van gebruiksvriendelijkheid. Ik ben benieuwd of de denksporen van vandaag, waarbij televisies luisteren naar gesproken commando’s of bestuurd kunnen worden met gebaren, daar een mouw aan kunnen passen.”

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content