Een doorgedreven knowledge management analyse stelt organisaties in staat de aanwezige kennis te capteren en te stockeren. ‘Bedrijven die erin slagen hun kennis vast te leggen, realiseren een meerwaarde’, zegt Ludo Pyis, de oprichter en algemeen directeur van Areopa.

Areopa levert zijn klanten de tools om het ‘intellectual capital’, zeg maar de kennis binnen hun organisatie, in kaart te brengen. Die kennis wordt dan als het ware een boekhoudkundig actief. ‘De uitdaging bestaat erin om kennis op te vangen, op te slaan en herbruikbaar te maken’, aldus Pyis. ‘Het gaat dan om die kennis die echt nodig is om de bedrijfsprocessen stipt, nauwkeurig, efficiënt en productief te laten functioneren. Wanneer men de kennis alleen maar in de hoofden van de mensen achterlaat, dan is deze kennis een liability en geen asset.’

Bij veel bedrijven zit de cruciale kennis, nodig om de bedrijfsprocessen optimaal te doen functioneren, bij een relatief kleine groep mensen. ‘Stel dat die mensen het bedrijf verlaten, bijvoorbeeld omdat zich elders andere opportuniteiten aandienen. Dan dreigt al die kennis verloren te zijn voor de organisatie. Steeds meer bedrijfsleiders zijn zich van dit risico bewust, maar ze weten vaak niet hoe ze het moeten aanpakken en geven dan veel geld uit bij grote consultants en softwarehuizen die er vaak enkel op uit zijn hun dure producten aan de man te brengen.’

De methodiek die Areopa aanreikt, steunt op de systematische aanpak van kenniscaptatie, gelinkt aan procesoptimalisatie. ‘Wie deze methodiek volgt, zal zien dat zijn operationele kosten merkelijk omlaag gaan. En wat meer is: vaak stellen we vast dat de bedrijven er niet enkel in slagen de kennis te capteren maar ook hun recent aangekochte it-oplossingen met meer geestdrift gebruikt zien worden door hun medewerkers. Soms zijn die medewerkers zo enthousiast, dat ze zelf veranderingen voorstellen waar het management nooit op gekomen zou zijn. Het is trouwens niet uitzonderlijk dat het managementteam zelf de grootste dwarsligger is in het ganse proces.’

Maar wat is dat dan precies, dat intellectual capital of IC? ‘Je zou het kunnen omschrijven als de som van het aanwezige menselijke kapitaal (talent), het structurele kapitaal (intellectuele eigendomsrechten, methodologieën, enz) en klantenkapitaal (de relaties met de klanten). IC is hét ultieme competitieve wapen van elk bedrijf.’ #

[LVA]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content