Met Vasco wordt dit jaar een securitybedrijf gelauwerd dat bijzonder sterke wortels in België heeft. Als producent van 'tokens' - producten voor een sterke authenticatie van gebruikers - heeft het zich een absolute wereldpositie uitgebouwd in de bankwereld. Daar worden miljoenen van die 'tokens' gebruikt door de klanten van banken om hun transactieverkeer te beschermen tegen misbruik door boosdoeners.
...

Met Vasco wordt dit jaar een securitybedrijf gelauwerd dat bijzonder sterke wortels in België heeft. Als producent van 'tokens' - producten voor een sterke authenticatie van gebruikers - heeft het zich een absolute wereldpositie uitgebouwd in de bankwereld. Daar worden miljoenen van die 'tokens' gebruikt door de klanten van banken om hun transactieverkeer te beschermen tegen misbruik door boosdoeners. De recente storm in de bankwereld heeft Vasco niet onberoerd gelaten, maar toch heel wat minder dan kon worden gevreesd. President en coo Jan Valcke wijst er overigens op dat nog steeds nieuwe banken zich als klant aandienen, zij het wel dat de bestelde hoeveelheden tokens beduidend lager liggen. Belangrijker is evenwel dat Vasco in de voorbije paar jaar zijn authenticatie-expertise en -technologie ook op andere gebieden aanbiedt. Zo groeit de verkoop van authenticatiesystemen in bedrijven, waar onder meer de toegang tot toepassingen en data wordt beschermd. Een multi-applicatie security model laat toe om met één token meerdere toepassingen te beveiligen. Een allicht nog opmerkelijkere groeimarkt vormt de sector van 'online' games, waar de nood aan een sterke authenticatie van de klanten steeds scherper wordt. Zo werd begin dit jaar nog een overeenkomst gesloten met PartyGaming, een leverancier van online kansspelen. Door gebruik te maken van 'one time passwords' met beperkte geldigheidsduur wordt het moeilijk voor malafide personen om de 'accounts' van de spelers te hacken. Vasco heeft tevens zijn authenticatietechnologie overgezet naar de mobiele wereld, zodat mobiele telefoons kunnen worden aangewend als authenticatie 'device'. Vasco heeft hierbij producten voor de iPhone, iPod Touch en Windows Mobile gebruikers. Helemaal 'mobiel' wordt Vasco door het lanceren van een 'Digipass as a Service' dienst voor applicatie service providers en SaaS-leveranciers. Ook biedt het meer consulting- en nu ook 'fulfillment'-diensten aan. Bij dat laatste kan de opdrachtgever alles, tot en met de levering van het token bij de eindgebruiker, aan Vasco overlaten. En last but not least heeft Vasco ook aan zijn geografische uitbreiding gewerkt, met onder meer hernieuwde inspanningen in de USA, waar in februari een overeenkomst werd getekend met Tech Data, en nieuwe kantoren (zoals onlangs in Bahrain, voor het Midden Oosten).