Dat onduidelijke beeld dat al bleek uit eerdere enquêtes, is nog steeds actueel en wordt bevestigd door een recent onderzoek van Alcatel-Lucent. Op het afgelopen Belgacom ICT Symposium (dat dit jaar parallel met het Broadband World Forum plaats had), hield de enterprise-afdeling van Alcatel-Lucent een rondvraag onder hoofdzakelijk it-verantwoordelijken. Amper 10 procent van de deelnemers aan de enquête bleek een gedetailleerd beeld te hebben van wat unified communications zoal inhoudt. "Vaak blijken ze slechts in bepaalde deelgebieden interesse te hebben of zijn ze enkel op zoek naar een bepaalde applicatie", verduidelijkt marketingmanager Stéphane Stichelbaut. Gevraagd naar de toepassingen die ze voor hun bedrijf zouden overwegen, zegt iets meer dan 9 op de 10 dat ze eerst en vooral naar unified messag...

Dat onduidelijke beeld dat al bleek uit eerdere enquêtes, is nog steeds actueel en wordt bevestigd door een recent onderzoek van Alcatel-Lucent. Op het afgelopen Belgacom ICT Symposium (dat dit jaar parallel met het Broadband World Forum plaats had), hield de enterprise-afdeling van Alcatel-Lucent een rondvraag onder hoofdzakelijk it-verantwoordelijken. Amper 10 procent van de deelnemers aan de enquête bleek een gedetailleerd beeld te hebben van wat unified communications zoal inhoudt. "Vaak blijken ze slechts in bepaalde deelgebieden interesse te hebben of zijn ze enkel op zoek naar een bepaalde applicatie", verduidelijkt marketingmanager Stéphane Stichelbaut. Gevraagd naar de toepassingen die ze voor hun bedrijf zouden overwegen, zegt iets meer dan 9 op de 10 dat ze eerst en vooral naar unified messaging mogelijkheden kijken. Instant messaging komt op de tweede plaats, gevolgd door mobility services. Blijkbaar wordt er heel wat minder belang gehecht aan mogelijkheden rond audio en videoconferentie: een conclusie die eigenlijk in schril contrast staat met wat heel wat vendors van de daken schreeuwen. De meeste it-verantwoordelijken (6 op de 10) schuiven een verbetering van de productiviteit van de werknemers naar voor, als meest belangrijke return on investment. Kostenreductie komt op de tweede plaats met 40 procent van de antwoorden. Gevraagd naar welke departementen het meeste baat hebben bij unified communications, blijken de service- en sales-afdelingen (ongeveer 50% van de respondenten) goed te scoren, op de voet gevolgd door ondersteunende afdelingen zoals finance, hr én it. Goed om te weten is overigens ook dat 45 procent van de ondervraagden denkt dat de installatie van een unified communications-oplossing veel ingewikkelder is dan wat het in werkelijkheid is. Er is dus nog wel wat marketingwerk aan de winkel! Volgens Paul Kievit - sinds september de nieuwe president van NEC Philips Unified Solutions dat de Emea-markt bedient - is het bestaande gebruikersbestand in België al vrij omvangrijk. "In het hoge marktsegment hebben we toch een 8 à 9 procent marktaandeel in België: vooral in verticale markten zoals de overheid en in de ziekenhuizen", zegt Kievit. Met name de Vlaamse Gemeenschap is een belangrijke klant, maar ook de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (VMW) is kind aan huis. "We mikken vooral op het segment tussen de 100 en 1000 werknemers. Dat is het grootste segment van de markt en ook dat deel waar nog de meeste marge in zit. Aan de onderkant wordt met lage prijzen gegoocheld en aan de bovenkant flirt men met outsourcing", aldus Paul Kievit. De niet mis te verstane ambitie van NEC is om wereldwijd de grootste speler te worden voor bedrijfscommunicatie. Dan zal NEC wel eerst uit het 'challengers'-vakje van het Gartner Magic Quadrant moeten opschuiven naar de 'leaders'. Kazuo Tsuzuki (senior vice-president bij NEC) gelooft dat het Japanse bedrijf dat kan doen door maximaal te profiteren van de convergentie tussen it en telecom. "Spelers als Microsoft en IBM hebben een it-achtergrond, maar geen telecomexpertise. Avaya, Nortel en co hebben dan weer voldoende kaas gegeten van netwerken, maar hebben niet die it-achtergrond. NEC is de enige die beide kennisdomeinen in huis heeft", klinkt het zelfverzekerd. "En als dat uit de mond van een bescheiden Japanner komt, kan je er van op aan dat het voor 300 procent waar is", voegt Paul Kievit daar aan toe. NEC hoopt zich ook te kunnen differentiëren via de prijszetting. "Qua prijsniveau zitten we beduidend lager dan onze concurrenten", beweert Kievit. "Onze speeltuin is ook die van Siemens, Cisco, Avaya en Alcatel, waarbij laatstgenoemde zowat de grootste in onze regio's is", zegt Kievit. "Vergeet ook niet dat we een stapje voor hebben in fixed mobile convergence via de mobiele achtergrond van NEC. Op het gebied van IP DECT - zowel voor ziekenhuizen als kleinere omgevingen - zijn wij marktleider. Onze kracht is dat we de eerste waren om de technologie te vermarkten. Nortel en Avaya gebruiken overigens onze DECT-technologie." [KVDS]