Aan het opzetten en uitwerken van de Data News Awards of Exellence wordt zowat negen maanden getimmerd. De lijst van alle it-categorieën werd al eind vorig jaar vastgelegd. Voor het eerst werd beslist om geen specifieke producten in de bloemetjes te zetten maar veeleer de ondernemingen zelf tegen het licht te houden. Innovatie, impact op de markt, technologie, naambekendheid en marktaandeel spelen daarbij een belangrijke rol. Het totale lijstje van alle bedrijven die hiervoor in aanmerking kwamen werd opgesteld door de redactie in samenspraak met een aantal prominente kenners van de Belgische ict-markt, die vaak ook z...

Aan het opzetten en uitwerken van de Data News Awards of Exellence wordt zowat negen maanden getimmerd. De lijst van alle it-categorieën werd al eind vorig jaar vastgelegd. Voor het eerst werd beslist om geen specifieke producten in de bloemetjes te zetten maar veeleer de ondernemingen zelf tegen het licht te houden. Innovatie, impact op de markt, technologie, naambekendheid en marktaandeel spelen daarbij een belangrijke rol. Het totale lijstje van alle bedrijven die hiervoor in aanmerking kwamen werd opgesteld door de redactie in samenspraak met een aantal prominente kenners van de Belgische ict-markt, die vaak ook zetelden in de jury. Begin februari werden de twaalf categorieën en de 'longlist' met alle ondernemingen op de speciale Data News website geplaatst. Lezers - en daarmee bedoelen wij uitsluitend eindgebruikers - konden dank zij een sms-codedienst hun favoriet bedrijf aanduiden. In totaal ontvingen 2.700 lezers een code. Ruim 2.100 van hen vulde de volledige awardsenquête in en bepaalden dus de uiteindelijke top 3 van nominees per categorie. Die top 3 per categorie werd eind februari gepubliceerd. Half maart kreeg de professionele jury uiteindelijk het laatste woord. Die besliste wie van de drie de uiteindelijke winnaar werd. Op 12 maart kwam de jury in conclaaf bijeen om uit de shortlist de uiteindelijke awardwinnaars aan te duiden De juryleden speelden daarbij hun marktkennis en ervaring met de diverse leveranciers uit. Niet toevallig werd de groep dit jaar gedomineerd door cio's en it-managers. Het gaat om Carl Tilkin-Franssens, CIO KBC en voorzitter CIOnet, Freddy Van den Wijngaert, CIO Agfa en voorzitter CioForum, (tijdens de beraadslaging vervangen door Luc Delombaerde, CIO Vandemoortele), Luc Verhelst, IT-director Truvo en voorzitter MIT Club, Thierry Vermeeren, voorzitter CIO Club de Wallonie, Bart Sijnave, CIO UZ Gent, Els Blaton, CIO AXA, Giovanni Palmieri, CIO NMBS, Ludo Vandervelden, senior vice president Toyota Motor Europe, Jan Deprest, CEO Fedict, Peter Hinssen, CEO Across, Danielle Jacobs, directeur Beltug, Tony Mary, TM Consulting, Frank Robben, administrateur-generaal Kruispuntbank, Béatrice van Bastelaer, commissaire EASI-WAL en Christian Vanhuffel, general manager Agoria ICT en Luc Blyaert, hoofdredacteur Data News. Voorzitter is ook dit jaar Carlos De Backer, hoogleraar informatica aan de Universiteit Antwerpen en secretaris SAI. Om beïnvloeding te voorkomen, kregen zij pas na de stemming per categorie te horen aan wie de lezers de voorkeur gaven. In een aantal gevallen bleek de keuze van de jury niet dezelfde als deze van de lezers van Data News wat tot interessante discussies leidde. Daarom hebben we dit jaar, naar aanleiding van 30 jaar Data News en 10 jaar Awards ook een speciale lezersprijs uigereikt, noem het de prijs van het publiek. De ICT Personality of the year is dan weer een prijs die al jaar en dag door de redactie wordt uigereikt op basis van persoonlijkheid, leadership, impact op de markt, innovatie en entrepreneurship. De winnaar wordt gekozen uit een lijst van 25 it-persoonlijkheden die begin februari werd gepubliceerd.