Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

Ooit had hij er nog een vakantiejob op de afdeling internationale inlichtingen, nu staat Bart Van Den Meersche aan het hoofd van de bedrijfsafdeling van Belgacom, goed voor een omzet van 2,35 miljard euro. En toch was het na 28,5 jaar IBM niet evident: “Back to square one”.

‘Ik ben niet getrouwd met IBM’, zo kopte het artikel van Data News eind 2007. Het veroorzaakte enige deining. Drie jaar later, op 3 januari 2011 ging Bart Van Den Meersche dan toch aan de slag bij Belgacom. Daarmee stapt hij deels in de voetsporen van zijn vader die zijn carrière immers ook bij de toenmalige RTT doorbracht, als hoofd van het studiebureau.

Toch is de overstap niet vanzelfsprekend voor iemand die de helft van zijn leven heeft beleefd bij Big Blue. “Alles ging prima bij IBM, maar ik zat toch wat in een comfortzone. Bovendien wordt het beslissingsniveau van een multinational steeds meer gecentraliseerd. Werken voor een Belgisch en beursgenoteerd bedrijf is dan ook aantrekkelijk.” Bij IBM was hij verantwoordelijk voor 750 miljoen euro. Dat is nu drie keer meer. 1.500 medewerkers rapporteren rechtstreeks aan hem, in totaal zijn er 5.500 Belgacom werknemers in zijn ‘Profit & Loss’ omgeving betrokken. “Bij IBM (2.300 in België) kende ik een massa mensen bij de voornaam. Nu was dat toch opnieuw aanpassen, maar een groot deel van de klanten zijn natuurlijk dezelfde.” Net als IBM vroeger gaat Belgacom nu door de transitie van producten naar oplossingen en diensten.”

Opnieuw groei

Bart Van Den Meersche moet de telecomoperator ook op de it-kaart zetten. “De it-markt is in België 8 miljard euro waard, drie keer meer dan telecom en het groeit bovendien jaarlijks met 4 procent. Vandaag bestaat de omzet van de bedrijfsafdeling voor 40 procent uit fixed oplossingen, 30 procent mobiel en 30 procent ict. “Dankzij ons netwerk zijn we ideaal geplaatst voor convergentie-oplossingen en cloud computing, de verschuiving van capex (investeringen) naar opex (operationele uitgaven).” Eerder deze maand kondigde Belgacom zijn eerste clouddiensten aan. Dat zal de 10 procent daling van de inkomsten van mobiele telefonie moeten compenseren. Mobiele ‘geavanceerde’ data groeit dan weer wel snel, met 33 procent vorig jaar. Bart Van den Meersche is dan ook tuk op de samenwerking met Samsung waarmee een heuse roadmap uitgetekend is. “In het huidige 2de kwartaal gaat het nog grotendeels over boxmoving, maar vanaf Q3 en Q4 worden het echte diensten.” Vanaf 2013 zou dan voluit gegaan worden. “Wij zijn een proeftuin voor de wereld,” glundert Van Den Meersche. Belgacom wil dan ook (eindelijk) uitpakken met service level agreements voor mobiele toepassingen, een gegarandeerde bandbreedte, een eis die al lang op tafel ligt van Beltug, de vereniging van Belgische telecomgebruikers.

Bedrijven voorzichtiger

“We gaan voor groei”, vertelt Bart Van Den Meersche. Vorig jaar had de Belgacom-bedrijfsafdeling een status-quo ondanks een lichte groei in Q3 met 0,3 procent en 0,6 procent in Q4. “Het toont dat we op de goede weg zijn. Ook voor ons Office 365 dienstenaanbod zijn we de tweede snelste groeier binnen de Vodafone groep.” Maar hij geeft wel toe dat bedrijven voorzichtiger zijn, dat beslissingsprocessen weleens langer duren, vooral dan in de financiële sector. De concurrentie zit inmiddels niet stil. De nieuwe Mobistar ceo Jean-Marc Harion kondigde begin dit jaar aan dat hij zijn 10 procent marktaandeel in de totale bedrijvenmarkt de komende jaren wil verdubbelen. Hoe dat zal gebeuren is nog niet duidelijk. Het aanbod voor vaste netwerkdiensten is nog erg beperkt. Telenet for Business is sterk in Vlaanderen, maar vooralsnog amper aanwezig in de rest van het land. Het mobiele bedrijfsaanbod van Telenet is echter nog onontgonnen terrein. “We hebben niet één concurrent, maar velen in diverse segmenten. Er is echter slechts één operator die de volledige portfolio kan aanbieden. Dat zijn wij.”

Luc Blyaert

Net als IBM vroeger gaat Belgacom nu door de transitie van producten naar oplossingen en diensten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content