Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Amerikaanse producent van contactlenzen Bausch & Lomb bouwde een interactief intranet op basis van Sharepoint voor het beheer van zijn Europese trainingsprogramma’s. “Een klassiek ‘learning management platform’ is gewoon niet functioneel genoeg.” #

Bausch & Lomb kennen we vooral als producent van contactlenzen, lensvloeistoffen en aanverwante producten. Het bedrijf stelt 13.000 mensen tewerk, verspreid over 36 landen. Binnen dat personeelsbestand vormen de verkoopsteams een belangrijke doelgroep, met specifieke noden op het vlak van opleiding en communicatie.

Om het verschil te kunnen maken met de concurrentie, moeten de vertegenwoordigers hun tijd efficiënt benutten en zo veel mogelijk tijd doorbrengen bij hun klanten en prospecten. “Onze commerciële medewerkers regelmatig opleiden en informeren is dan ook één van onze grote bekommernissen”, vertelt trainingmanager Emea Gythe Grosemans van Bausch & Lomb. Het Amerikaanse bedrijf beperkt zich daarbij niet tot initiatietrainingen voor nieuwe verkoopmedewerkers, maar investeert ook in de bijscholing van meer ervaren vertegenwoordigers.

Dat gebeurt via opfriscursussen, producttrainingen of praktijkgerichte sessies waarin verkopers ervaringen kunnen uitwisselen en best practices delen. “Omdat elk land zelf in belangrijke mate instaat voor het verstrekken van die bedrijfsopleidingen, was het voor onze trainingmanagers niet altijd even gemakkelijk om inhoud en kwaliteit te controleren en garanderen”, gaat Grosemans verder.

Die vaststelling deed Bausch & Lomb uitkijken naar een informaticasysteem waarmee het bedrijf zijn trainingsprogramma’s centraal kon beheren. “Zo konden we al onze medewerkers over de verschillende landen heen een uniforme opleiding aanbieden”, klinkt het, “of althans toch inhoudelijk. Wat leervormen betreft, wilden we hen net wat meer keuzevrijheid gunnen. Zeker voor de commerciële mensen is het belangrijk dat ze in hun eigen tempo een training kunnen doorlopen, op het moment dat dit hen het beste uitkomt.”

Beheersplatform

“Een traditioneel learning management system (LMS), dat je vaak ziet opduiken bij grote bedrijven, leek ons een halfslachtige en ook relatief dure oplossing”, aldus nog Gythe Grosemans. “Enkel toespitsen op het beheer van trainingsprogramma’s volstaat immers niet. Wij willen onze mensen ook efficiënt kunnen aansturen met onze toepassingen, en zochten een oplossing die wat functioneler was.”

De bouw van een interactief intranet op basis van Sharepoint-technologie bood het meeste perspectief. “Via Sharepoint kan je e-learning aanbieden, en bereik je dus min of meer hetzelfde als met een klassiek learning management systeem. Daarbuiten konden we voor onze verkoopsteams een virtuele werkomgeving creëren waarin alle voor hen relevante marketing- en verkoopsgegevens centraal beheerd kunnen worden. Van prijzen over campagnes tot rapporten.”

Via een vpn-verbinding kunnen de verkopers van Bausch & Lomb die informatie voortaan altijd en overal consulteren. Dat moet niet alleen hun productiviteit ten goede komen, maar ook hun dienstverlening naar de klanten toe. Dankzij de verschillende ‘language packs’ kan elk land of elke regio de centrale leer- en werkomgeving bovendien in de eigen taal raadplegen.

Voor de implementatie van de Sharepoint-oplossing deed Bausch & Lomb een beroep op de Belgische ict-dienstenleverancier Xylos, die ook instond voor de opleiding van hun trainers en trainingmanagers. De trainingmanager spreekt ook van een relatief kleine investering, “zeker als je gaat vergelijken met een learning management platform. Deze oplossing wordt volledig op een server gebouwd, en voor het onderhoud kunnen we gemakkelijk zelf instaan.” #

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content