In 1965 pasten de Luikenaars de Doppler-radartechnologie aan die in de luchtvaart wordt gebruikt en integreerden ze de gewijzigde versie in een systeem om deuren automatisch te openen. Sindsdien is de technische portefeuille van BEA uitgebreid met actieve en passieve infrarooddetectoren en, heel recent, ook met lasertechnologie. Het bedrijf dat sinds 2002 deel uitmaakt van de Britse Halma groep, heeft drie productievestigingen. Een daarvan is gevestigd in het Parc Scientifique van Sart Tilman in Angleur, tevens de hoofdzetel van BEA. De...

In 1965 pasten de Luikenaars de Doppler-radartechnologie aan die in de luchtvaart wordt gebruikt en integreerden ze de gewijzigde versie in een systeem om deuren automatisch te openen. Sindsdien is de technische portefeuille van BEA uitgebreid met actieve en passieve infrarooddetectoren en, heel recent, ook met lasertechnologie. Het bedrijf dat sinds 2002 deel uitmaakt van de Britse Halma groep, heeft drie productievestigingen. Een daarvan is gevestigd in het Parc Scientifique van Sart Tilman in Angleur, tevens de hoofdzetel van BEA. De twee andere bevinden zich in het Amerikaanse Pittsburgh (BEA Inc.) en in Peking (BEA Electronics). BEA heeft daarnaast filialen in Brazilië en Japan. Het bedrijf boekte in 2008 een geconsolideerde omzet van 55 miljoen euro met 360 medewerkers van wie 200 in het buitenland. BEA heeft een uitstekende reputatie op de markt en bouwt ondertussen sensoren voor allerhande automatische deuren: deuren voor voetgangers in hotels en overheidsgebouwen, snelle deuren in de supermarkt en industriële deuren in fabrieken en luchthavens. Robert Santini, manager business development: "De groei in het industriële segment is dermate groot dat we zopas besloten hebben een afzonderlijk departement te creëren om die activiteit te stimuleren." Nieuw is ook de lancering van laserconsoles. BEA was wereldwijd een van de eerste bedrijven die in de jaren '70 een sensor produceerde om automatisch een deur te openen. Zo'n deur heeft twee belangrijke functies, namelijk detecteren en openen. "De deur moet op het juiste moment opengaan, niet te vroeg, niet te laat, en zich dus aanpassen aan het bewegende object. Die beweging kan erg verschillen in functie van het vervoermiddel of de persoon. Dat kan een kind zijn, een ouder iemand, mensen met een beperkte mobiliteit, een winkelwagentje... De radar detecteert evenwel alleen de beweging en verliest aan doeltreffendheid wanneer de persoon of het object immobiel zijn. We hebben de oplossing daarom verder uitgerust met actieve infraroodtechnologie die een grotere visibiliteit van de beweging verschaft. We waren de eersten om het geheel van technologieën die nu 90 procent van de automatische deuren bedienen, in een unieke console te integreren." En BEA zal dit jaar ook een van de eersten zijn die de laser integreert in een detector. Het uitgebreide scanoppervlak van lasers maakt het mogelijk een veel groter spectrum te dekken. "De detectiezone is vergelijkbaar met die van een scherm". BEA neemt daarnaast ook nog deel aan het programma ter renovatie van alle Thalys-treinstellen dat loopt tot 2010. Op termijn zullen alle binnendeuren uitgerust worden met een sensor die de deuren automatisch laat openen. Jean-Luc Manise