Het begon allemaal met een idee, dat Morgan Vanderelst uitwerkte in de scriptie waarmee hij afstudeerde als handelsingenieur in 2008: de foodretailsector tools aanbieden om digitale transitie en lokaal werk te combineren. Al snel besloot de in 2013 gelanceerde start-up zich te gaan focussen op bedrijfscatering.
...

Het begon allemaal met een idee, dat Morgan Vanderelst uitwerkte in de scriptie waarmee hij afstudeerde als handelsingenieur in 2008: de foodretailsector tools aanbieden om digitale transitie en lokaal werk te combineren. Al snel besloot de in 2013 gelanceerde start-up zich te gaan focussen op bedrijfscatering. "Localimus is een online platform dat lokale cateraars met krachtige digitale tools toegang wil geven tot een nieuwe markt," zegt Vanderelst, CEO en oprichter van het bedrijf. Aanvankelijk was het bedrijf waar het Localimus-platform is ondergebracht, Web Market Solutions, niet op ondernemingen gericht. "Pas gaandeweg kwamen we tot het besef dat er bij deze doelgroep een behoefte bestond. We besloten het project te finetunen door te ontwikkelen op basis van feedback van onze klanten, die mee bouwen aan het project". Localimus telt momenteel meer dan 150 aangesloten cateraars. Zij hebben toegang tot meerdere packages, waaronder een gratis starterskit. De prijs hangt af van de opties, en loopt tot zo'n ? 200 per maand. Alle administratieve taken (menu-organisatie, bestellingen, betaling, terugbetaling) worden afgehandeld door het platform, met 24/7 klantenondersteuning. Het is niet verwonderlijk dat de verschillende lockdowns en de opkomst van telewerken op het bedrijfsleven hebben gewogen. "Onze volumes varieerden op het tempo van de overlegcomités. We komen nu stilaan terug op ons referentieniveau van vóór corona, zo'n 2 tot 3 miljoen bestelde maaltijden per jaar." Tegen het einde van het jaar zou het team van Localimus weer 10 tot 12 mensen moeten tellen, van wie de helft zich bezighoudt met ontwikkeling. Web Market Solutions werd in 2020 winstgevend met een omzet van ? 342.473 en een nettowinst van ? 82.632. De start-up weet steeds meer grote bedrijven (waaronder groepen als Puratos, D'Ieteren, Danone, Infrabel en Samsung) over de streep te trekken. Zij zien Localimus als een alternatief voor de traditionele bedrijfscatering. Dat gebeurt onder meer met nieuwe projecten zoals 'live cooking' waarbij de keuken op de werkvloer wordt opgesteld. Of slimme koelkasten, een oplossing waarvoor Localimus momenteel samenwerkt met Huski. "Dankzij slimme RFID-labels herkent het systeem voedingsproducten automatisch. De werknemers hoeven de geselecteerde producten niet te scannen. De betaling wordt in real time geregeld op de Localimus-rekening." Ook ecologische en economische argumenten spelen mee. Morgan Vanderelst: "Vergeleken met de klassieke bedrijfskantine zijn we vijf keer goedkoper en presteren we twee keer zo goed op het vlak van CO2-uitstoot. Ons bedrijfsmodel helpt voedselverspilling te verminderen met op bestelling bereide maaltijden en zorgvuldig op maat gemaakte porties." Het bedrijf, waarvan de eerste historische investeerder (en mentor) Christian Castelain is, de medeoprichter van Easi, overweegt momenteel om internationaal uit te breiden, wellicht naar de VS.