Bedrijven blazen warm en koud rond duurzaamheid

Belgische bedrijven geven zichzelf een goeie score voor sustainability. Maar een op drie is er niet mee bezig.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een thema dat meer dan ooit menig bedrijfsleider bezighoudt. Het gaat om de verantwoordelijkheid van een organisatie voor de effecten van haar besluitvorming en activiteiten op de maatschappij en het milieu, en om transparant en ethisch gedrag. Zeker sustainability oftewel duurzaamheid is een aandachtspunt in de ICT-sector. Welke scores geven onze Belgische bedrijven zichzelf? Voor 17% van de respondenten uit de ICT Guide enquête is dat een vraag die ze niet kunnen beantwoorden. Filteren we dat antwoord even weg, dan geeft 43% hun bedrijf een score tussen 8 en 10 op een schaal van 10. Nog eens 35% geeft een score van 5 tot 7 op 10. Amper vijf procent zou zijn of haar bedrijf buizen voor sustainability.

1 op de 3 is er niet mee bezig

Al bij al vrij hoge scores. Staan daar ook de nodige investeringen tegenover? Opnieuw abstractie makend van de ‘weet ik niet’ antwoorden, stelt 41% dat de investeringen de afgelopen twee jaar toegenomen zijn rond sustainability in de brede zin van het woord. 25% bevestigt dat er geïnvesteerd wordt in het thema, maar dat het niveau van die investeringen de afgelopen twee jaar stabiel bleef. Een bijna verwaarloosbare 3% zag de investeringen net afnemen in die periode, en de resterende 31% – toch 1 op 3 dus – stelt dat hun bedrijf weinig tot helemaal niet met duurzaamheid bezig is.

De onwetendheid van respondenten rond sustainability valt trouwens wel op. Al helemaal met de laatste vraag die we hen voorschotelden. 31% heeft geen idee of hun bedrijf SDG-doelstellingen heeft. Dat zijn de Sustainable Development Goals, oftewel Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen, die de VN al in september 2015 aannam in het kader van de Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling. Die 17 SDG’s vormen een actieplan om de mensheid en de planeet terug op de koers richting duurzaamheid te zetten: economisch, sociaal en ecologisch. 20% van de respondenten zegt dat hun bedrijf wel SDG-doelstellingen heeft, en nog eens 19% antwoordt met een ‘nee, maar men is daar volop mee bezig’. Blijft over: toch 30% dat antwoordt dat hun bedrijf daar helemaal niet mee bezig is. Dat matcht helemaal met de eerdere vraag rond investeringen. Of hoe Belgische bedrijven rond duurzaamheid toch warm en koud blazen, en het thema nog niet overal op de agenda staat. En minstens zo belangrijk: dat lang niet alle werknemers op de hoogte zijn van de aanpak hierrond binnen het bedrijf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content