Workday dankt zijn bestaan in zekere zin aan Larry Ellison. De topman van Oracle telde in 2004 ruim tien miljard dollar neer voor de overname van PeopleSoft. Het bedrijf had zich anderhalf jaar tegen het bod van Oracle verzet. Het verbaasde dan ook niet dat oprichter Dave Duffield meteen besliste om met iets anders te beginnen. Met Workday maakte hij van bij de start een duidelijke technologische keuze. De nieuwe oplossing zou volledig in de cloud draaien. Bovendien bracht Workday functionaliteit voor finance en human resources onder in één applicatie, met één centraal datamodel. Daarmee differentieert het bedrijf zich expliciet van de traditionele erp-pakketten, die doorgaans op integratie van verschillende modules zijn gebaseerd.
...

Workday dankt zijn bestaan in zekere zin aan Larry Ellison. De topman van Oracle telde in 2004 ruim tien miljard dollar neer voor de overname van PeopleSoft. Het bedrijf had zich anderhalf jaar tegen het bod van Oracle verzet. Het verbaasde dan ook niet dat oprichter Dave Duffield meteen besliste om met iets anders te beginnen. Met Workday maakte hij van bij de start een duidelijke technologische keuze. De nieuwe oplossing zou volledig in de cloud draaien. Bovendien bracht Workday functionaliteit voor finance en human resources onder in één applicatie, met één centraal datamodel. Daarmee differentieert het bedrijf zich expliciet van de traditionele erp-pakketten, die doorgaans op integratie van verschillende modules zijn gebaseerd. Een goede tien jaar later telt Workday 7.000 medewerkers. Wereldwijd bedient Workday zowat 1.100 bedrijven, waaronder klinkende namen als HP, LinkedIn, Booking.com en Netflix. In België gaat het om 280 klanten, zowel Belgische ondernemingen als Belgische vestigingen van multinationale spelers. Tot het Belgische klantenportfolio behoren onder meer Lhoist, GlaxoSmithKline, VWR International en Johnson & Johnson. Die werden tot voor kort aangestuurd vanuit Amsterdam. Sinds begin september gebeurt dat vanuit een eigen Belgisch kantoor in Mechelen. "We werken rechtstreeks met onze klanten", zegt Peter Bosmans, regional sales manager Belux, "maar het zijn partners die - samen met Workday - voor de implementatie instaan." Die partners zijn zowel de grote consultancybedrijven als kleinere spelers. Allemaal hebben ze een pittig certificatietraject doorlopen. "Zowel in de aanpak van de implementatie als in de technologie schuilt de toegevoegde waarde voor de business", klinkt het, "Ook tijdens en na de implementatie blijven we trouwens zelf het contact met de klanten behouden." Het is een aanpak die Workday niet alleen tevreden klanten bezorgt - de klantentevredenheid bedraagt volgens het bedrijf 98 procent - maar ook de hoogste positie in het leiderskwadrant voor human capital software van Gartner en Forrester. Die erkenning heeft Workday te danken aan de toegevoegde waarde die zijn oplossing biedt. In de praktijk stappen niet alle klanten meteen over op de hele Workday-suite. "Zowat 80 procent van de klanten maakt alleen gebruik van onze hr-functionaliteit", zegt Peter Bosmans, "Een vijfde van de klanten gebruikt Workday voor finance. Beide functionele domeinen vormen samen een logisch geheel. Het is altijd mogelijk om met één ervan te starten en later het tweede luik erbij te nemen." In het leiderskwadrant van Gartner staan verder enkel nog Oracle en SAP. Een derde van het klantenbestand van Workday bestaat uit voormalige gebruikers van PeopleSoft die zich na de overname door Oracle niet meer konden vinden in de verdere ontwikkeling van de oplossing. Naar schatting één derde zijn voormalige gebruikers van SAP en SuccessFactors. De rest zijn bedrijven die zich tot voor kort met spreadsheets uit de slag trokken. Peter Bosmans ziet in de interesse voor Workday het bewijs van een nieuwe trend in de softwaremarkt. De hoogdagen van de allesomvattende platformen zijn stilaan voorbij, zo lijkt het wel. "Bedrijven kiezen weer meer gericht voor een specifieke oplossing, zoals Workday voor hr of Salesforce voor crm." Met een kwart van de Fortune 500 in zijn klantenbestand blijft de Amerikaanse markt tot nader order het grootste actieterrein voor Workday. "Maar we zijn zeker niet alleen op de hele grote ondernemingen gericht", zegt Peter Bosmans, "Ook een flinke Belgische kmo - met pakweg vijfhonderd medewerkers - kan bij ons terecht." Software en data bevinden zich daarbij uitsluitend in de cloud. Voor Europese klanten gebeurt dat vanuit een datacenter in Ierland. "Voor een Europese onderneming is dat heel belangrijk", aldus Peter Bosmans, "De data gaan niet naar de VS, maar blijven binnen de Europese Unie."Dries Van DammeDe hoogdagen van de allesomvattende platformen zijn stilaan voorbij