Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Grote ondernemingen en kleine zelfstandigen ontdekken volop de voordelen van microbloggen met Twitter. De toepassing is niet alleen handig voor marketeers, ze kan zelfs een antwoord bieden op de stortvloed aan e-mails die we dagelijks te verwerken krijgen.

Als de aanslagen in Mumbai één winnaar hebben opgeleverd, dan moet dat wel Twitter zijn. Terwijl televisiestations en nieuwssites de grootse moeite hadden om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, wierp de microblogsite zich op als dé nieuwsbron bij uitstek. Elke seconde verschenen er talloze updates over de situatie, meestal van ooggetuigen die in de onmiddellijke omgeving van het Taj Mahal of het Oberoi Hotel rondliepen, of van mensen die in de buurt woonden. Of Mumbai een kantelmoment wordt voor de burgerjournalistiek, zal nog moeten blijken. Wel hebben de terreurdaden Twitter definitief op de kaart gezet. Voor wie niet helemaal mee is: Twitter is een sociaal netwerk in de beste 2.0 traditie, waarmee je iedereen die dat wenst op de hoogte kan houden van wat je op een bepaald moment aan het doen bent.

De toepassing werd begin 2007 gelanceerd, en laat toe om korte berichtjes van maximaal 140 tekens op je online profielpagina te posten. Dat kan je doen van eender waar, met je iPhone, via je BlackBerry, of van op een gewone pc. Updates worden meteen vertoond, en gebruikers die je volgen krijgen automatisch een waarschuwing wanneer je een nieuwe ‘tweet’ post.

Het afgelopen jaar is het gebruik van Twitter met 350 procent gestegen. Volgens recente cijfers van het onderzoeksbureau Nielsen gaat niet Facebook, maar wel Twitter lopen met de titel van ‘snelst groeiende sociale netwerk’. En naast de early adopters die meteen na de lancering al erg enthousiast reageerden, ontdekken nu ook steeds meer bedrijven en onderwijsinstellingen de dienst.

Het spreekt voor zich dat Twitter intussen al een groot aantal klonen kent, die veelal bedoeld zijn voor interne communicatie op bedrijfsnetwerken, of tussen besloten groepen collega’s. Yammer.com en Present.ly zijn twee van de bekendste voorbeelden. Maar ook IBM lanceerde enkele maanden geleden een bedrijfsvariant van Twitter, ‘Blue Twit’ genaamd. Momenteel gaat het nog om een testversie waar om en bij de 1200 werknemers van Big Blue gebruik van maken. “Bedoeling is om te leren hoe mensen en bedrijven microblogging kunnen inzetten op de werkvloer”, vertelt Mark Verhagen, die binnen IBM Benelux verantwoordelijk is voor tal van innovatieprojecten.

“Collega’s die op verschillende kantoren of in verschillende landen aan één project werken, of technische teams die met veldwerk bezig zijn, kunnen elkaar via die korte berichtjes gemakkelijk op de hoogte houden. Daarnaast zijn er veel extremere dingen denkbaar. Waarom zou je een kantoorgebouw via een kort berichtje niet kunnen laten zeggen dat er een venster is blijven openstaan? Of hoe de technologie achter microbloggen zelfs kan worden ingeschakeld om de energieconsumptie terug te dringen.”

Marketingvehikel

Bijdehante kmo’s kunnen Twitter ook inzetten als online marketingvehikel. Zo kunnen ze snel korte berichten naar hun klanten sturen om vrijwel onmiddellijk feedback te krijgen vanuit de markt, over de eigen prestaties, maar vooral ook over het doen en laten van de concurrentie.

James Governor, oprichter van het internationale consultancybureau RedMonk, vertelde aan The Financial Times dat hij Twitter ziet als een soort van ‘collectieve intelligentiebron’, via dewelke hij constant op unieke marktperspectieven stoot. Governor wordt gevolgd door meer dan 2000 Twitteraars, en zelf ontvangt hij feeds van ruim 500 collega’s. De man spreekt intussen over een onmisbare toepassing.

“Toen Microsoft aankondigde dat het Yahoo wilde overnemen, rolden er meteen 300 verschillende opinies over mijn scherm, over wat dit zou kunnen betekenen in de praktijk”, aldus de ceo. Omdat de ‘Twitter’-vrienden van Governor veelal specialisten zijn die hij kan vertrouwen, zijn hun meningen goud waard. “En wanneer er iets gebeurt, is er altijd wel iemand die daar iets zinnigs over te zeggen heeft.”

Stortvloed

Twitter kan ook een antwoord zijn op de stortvloed aan e-mails die we dagelijks te verwerken krijgen. Luis Suarez bijvoorbeeld, social computing evangelist bij IBM, heeft de switch al gemaakt. Enkele maanden geleden schrapte hij zijn e-mailaccount, waarna hij overschakelde op het volgen van ruim 500 ‘Twitterazi’, en op het schrijven van duizenden tweets.

Suarez communiceert intussen uitsluitend via Twitter, weblogs, wiki’s en instant messaging. Immers, reacties op webpublicaties zijn openbaar, waardoor ze meteen toegankelijk zijn voor een grote groep van mensen. “Je kan toch moeilijk duizenden mensen tegelijk gaan mailen, want dan word je beschuldigd van spam”, luidt het. “Neen, mailloos werken bevalt me uitstekend.”

Uiteraard zijn er ook keerzijdes aan de medaille, en kunnen er kanttekeningen worden geplaatst. Twitter is een veelzijdig programma dat voor de meest uiteenlopende dingen kan gebruikt worden, maar je moet wel oppassen voor nevenwerkingen zoals digitale ADHD en information overload. Je kan de toepassing immers overal gebruiken, en overal opvragen. Het is misschien een cliché, maar dat er steeds meer aandacht gaat naar information overload, heeft zo zijn redenen.

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content