Hoe ziet mobiliteit eruit post-pandemie? Ondanks allerlei beloften over het nieuwe normaal, blijken die files terwijl we dit tikken toch weer stevig aan te dikken. Duurzame mobiliteit heeft een lekkerder wortel nodig, zegt Mathieu de Lophem, CEO van Skipr.

Het Belgische Skipr, onderdeel van D’Ieteren, maakt een MaaS, ofte Mobility-as-a-Service, die bedrijven als app aan hun werknemers kunnen bieden. “Die app moet een soort copiloot vormen voor werknemers en hen van punt A naar punt B te loodsen door verschillende mobiliteitsmogelijkheden te combineren”, zegt Mathieu de Lophem. Zit u bijvoorbeeld op kantoor in het centrum van Brussel, dan zal de app u via de metro naar het treinstation sturen, en eens aangekomen in Gent bijvoorbeeld met een huurfiets naar de volgende afspraak loodsen. Naast allerlei deelvoertuigen en publiek transport ondersteunt de app natuurlijk ook uw eigen wagen. “Als ik buiten Brussel woon, zal de app bijvoorbeeld voorstellen om met de wagen naar het treinstation te gaan, om van daar zo vlug mogelijk op mijn bestemming te geraken”, legt de Lophem uit, “Het idee is om de verplaatsing minder duur en sneller te maken, met minder vervuiling.”

Bedrijven hebben alternatieven nodig om jonge talenten aan te trekken

Groot aanbod

Om de drempel te verlagen, regelt de app alle betalingen. Dat is soms wel nodig, gezien het grote aanbod mogelijkheden, en de snelheid waarmee Uber-fietsen en Lime-scooters worden geïntroduceerd en dan weer uit het straatbeeld verdwijnen. “In onze applicatie hebben we via API’s en afspraken allerlei mobiliteitsoplossingen geïntegreerd”, zegt de Lophem. “Je kan bijvoorbeeld je treinticket rechtstreeks in Skipr kopen, maar we kunnen niet alles voorzien, daarom zit er ook een betaalkaart in.” Die moet werken als ‘passe-partout’ om alle mobiliteitsmogelijkheden te gebruiken die de werkgever toelaat. “Lime wordt bijvoorbeeld binnenkort toegevoegd, maar kan je nu al gebruiken met de betaalkaart in je app”, zegt de Lophem nog.

Dat moet het alvast makkelijker maken om eens niet de wagen te nemen. “Een goede manier om gewoontes te veranderen is om mensen een wortel te geven”, zegt de Lophem. “Als ze een paar keer de trein nemen gaan ze merken hoe makkelijk en comfortabel dat kan zijn. Maar er moeten genoeg voordelen in de verandering zitten om daar een gewoonte van te maken.”

Ook voor de bedrijven zelf is die wortel er overigens. De oplossing bevat een rapporteringstool die hen vertelt hoeveel CO2 ze met de oplossing besparen, kwestie van te weten hoeveel dichter ze bij hun ‘targets’ op dat vlak zitten. Daarnaast is er ook een management dashboard waarmee de personeelsdienst kan invoeren wie welke oplossingen kan gebruiken, en voor welk budget.

Voor en na

Skipr bestaat sinds 2018 en heeft dus al wat stormen doorstaan. “Er is de periode voor Covid, en die erna”, zegt de Lophem. “Voor Covid was er al een verandering aan de gang. Vooral jonge werknemers vroegen dat. Bedrijven hadden die alternatieven al nodig om jonge talenten aan te trekken.”

Momenteel komt dat echter in een stroomversnelling. “Mensen gaan op lange termijn thuis werken, enkele dagen per week. Dat betekent dat de rigide manier waarop bedrijven hun werknemers voorstellen om hun woon-werkverkeer af te leggen, niet meer past”, zegt de Lophem. “Ze gaan die mogelijkheden minder gebruiken, dus is het ook economisch niet zo interessant meer om bijvoorbeeld een bedrijfswagen of treinabonnement te nemen. Bedrijven zijn nu op zoek naar flexibiliteit.”

Dat hele ‘nieuwe normaal’ biedt bovendien een goede kans, denkt de Lophem. “Ze hebben de keuze om nu te veranderen, of ze gaan terug naar het oude normaal, en dan wordt het heel moeilijk om over enkele jaren opnieuw aan te passen. Nu is er een ‘window of opportunity’ waarin mensen terug naar kantoor gaan, en ze al meteen in die nieuwe beweging kunnen geraken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content