"Van Marcke is het typevoorbeeld van een bedrijf dat gedreven wordt door it", zegt social media verantwoordelijke Philippe Borremans. "Omdat het management redelijk visionair is, werd er een tijdje geleden al beslist om sociale media intern en extern te gaan inzetten, enterprise wide." Borremans koos voor IBM Lotus Connections na een uitgebreide audit. "Zo'n audit, waarbij je de cultuur van je bedrijf in kaart brengt en gaat kijken naar de pijnpunten op het vlak van communic...

"Van Marcke is het typevoorbeeld van een bedrijf dat gedreven wordt door it", zegt social media verantwoordelijke Philippe Borremans. "Omdat het management redelijk visionair is, werd er een tijdje geleden al beslist om sociale media intern en extern te gaan inzetten, enterprise wide." Borremans koos voor IBM Lotus Connections na een uitgebreide audit. "Zo'n audit, waarbij je de cultuur van je bedrijf in kaart brengt en gaat kijken naar de pijnpunten op het vlak van communicatie en samenwerking, wordt veel te weinig gedaan", weet Borremans. Overigens waren er wel wat pijnpunten bij Van Marcke. "We vormen een groep van verschillende bedrijven, met verschillende business units, met mensen die niet met elkaar praten, met problemen bij het terugvinden van competenties en informatie. Om daar een mouw aan te passen en om de organisatie transparanter te maken, hebben we in overleg met it beslist om de IBM-roadmap verder te volgen (Van Marcke is sinds jaar en dag klant van Big Blue), en om voor Lotus Connections te kiezen." Binnenkort heeft elke werknemer een persoonlijke profielpagina, kan hij zelf zijn cv samenstellen, een takenlijst delen, teksten plaatsen op wiki's, en natuurlijk zijn status updaten à la Facebook. Wat Connections voor heeft op Yammer, is de integratiemogelijkheid met de bestaande infrastructuur. Voor Van Marcke is dat erg belangrijk, zeker nu we met twee projecten tegelijk bezig zijn. We rollen ook een volledig nieuw intranet uit. We evolueren van een statisch intranet naar een volledig gepersonaliseerd portaal." Van Marcke heeft net een test met een pilootgroep van 90 werknemers afgerond, en zit nu in de fase waarbij de enterprise social mediatool op een productieserver geplaatst wordt. De koppeling met de hr-database staat op punt, de link naar Websphere is klaar. "Net zoals je een nieuwe diersoort niet zo maar dropt in het midden van een oerwoud, is het beter om met innovaties te starten aan de rand van het ecosysteem. Pas in de komende weken beginnen we met de uitrol naar al onze knowledge workers (900 in totaal). Wat licentiekosten betreft, zitten we op dezelfde lijn als de meeste andere platformen, ongeveer 90 à 100 dollar per jaar per gebruiker." "Wat zeker niet mag onderschat worden, is de tijd die we moeten spenderen aan de begeleiding van de werknemers", besluit Borremans. Je moet de mensen echt gaan uitleggen waarom ze, in plaats van een mail te sturen met een zwaar attachment, een document beter op een wiki plaatsen."