WIPUS werd opgericht in 2008 en evolueert ondertussen eerder onder zijn handelsnaam: The Smart Company. Deze naam leunt meteen ook meer aan bij de nieuwe koers die het bedrijf kort na haar oprichting is ingeslagen.
...

WIPUS werd opgericht in 2008 en evolueert ondertussen eerder onder zijn handelsnaam: The Smart Company. Deze naam leunt meteen ook meer aan bij de nieuwe koers die het bedrijf kort na haar oprichting is ingeslagen. De eerste activiteiten beperkten zich tot de uitvoering van in wezen klassieke it-projecten, maar de start-up ontdekte al snel een mogelijke meerwaarde in het personaliseren van de implementatieaanpak. "We merkten dat we vaak dezelfde vragen moesten beantwoorden en dat het vooral belangrijk is om de behoeften van de klanten te begrijpen, door na te gaan hoe ze hun dagelijkse activiteiten uitvoeren", aldus Loïc Bar, directeur van het bedrijf en verantwoordelijke voor market development. Sindsdien staat de analyse van de gedragingen en gewoonten centraal in de aanpak van de start-up. Kmo's en zelfstandigen zijn wel vaak overtuigd van het belang van it, maar ze weten niet hoe ze dit moeten aanpakken. "Door een analyse van de gebruiken op het terrein zien we hoe een lastenboek wordt opgesteld en hoe de medewerkers van de klant echt te werk gaan. Daarom kunnen we bestaande of te ontwikkelen oplossingen voorstellen die echt zijn aangepast aan de manier van werken en die bepaalde operationele parameters optimaliseren." Ongeacht of het gaat om financieel beheer, productiviteit, of energieverbruik. Uit deze benadering zijn twee nieuwe pistes voor The Smart Company ontstaan. Enerzijds de ontwikkeling van een oplossing voor online facturatie, die bewust niet te veel functies bevat (facturen maken, verzenden en ontvangen, opvolging van betalingen, contactbeheer,...), bedoeld voor zelfstandigen. EnergyImpact, de andere oplossing, is bedoeld voor de analyse op afstand van het energieverbruik. Eerste doel: installaties voor de productie van zonne-energie. De oplossing is zowel bedoeld voor particulieren als voor installateurs. Zo kunnen installateurs proactief technische problemen opsporen, maar ook problemen in verband met de kwaliteit van het elektrische netwerk. "Net als voor de facturatieoplossing hebben we onze applicatie zo ontworpen dat ze beantwoordt aan de basisbehoeften van installateurs, namelijk onmiddellijk zicht krijgen op het verbruik, de nodige onderhoudswerkzaamheden,... De boordtabel zorgt daarom voor concrete parameters. De weergave van puur technische details komt slechts op de tweede plaats." Op langere termijn kan de oplossing worden toegepast op de controle en optimalisatie van het verbruik (elektriciteit, ketel...) via de toepassing van algoritmen die het gedrag van de gebruikers analyseren.[BD]