Beheer van digitale bronnen stroomlijnt marketing

Tim Pashuysen, chief strategy officer en mede-oprichter van Stylelabs: "Door het proces van marketingproductie te digitaliseren en efficiënt te ondersteunen, kan elke onderneming heel snel aan wendbaarheid winnen."

Achter de marketing en communicatie van een bedrijf gaat vaak een complex kluwen van documenten schuil: foto’s, logo’s, teksten in allerlei taalversies, gebruiksrechten enzovoort. Het beheer van die documenten maakt mee het verschil, zegt het Belgische softwarehuis Stylelabs.

Stylelabs begon in 2001 als een eerder klassieke dienstverlener in de marketingbranche. “We waren een soort reclamebureau”, zegt chief strategy officer en mede-oprichter Tim Pashuysen. “We bouwden websites en zo.” Vrij snel zette Stylelabs echter de stap naar ‘de achterkant’ van het marketingproces. “Vandaag zijn we een softwarebedrijf dat via een SaaS-model systemen aanbiedt om marketingdata en -processen te beheren.” Digital asset management, kortweg DAM, vormt voor een bedrijf doorgaans het startpunt. In zo’n systeem beheert de onderneming al haar mediabestanden: foto’s, filmpjes, teksten en noem maar op. “Het bedrijf kan een foto gebruiken in een webshop, maar even goed in een papieren brochure of in een app. De bron is echter altijd dezelfde: die ene, bepaalde foto die zich in het DAM-systeem bevindt.”

De complexiteit neemt doorgaans nog toe bij de productie van marketingmateriaal, wanneer verschillende elementen – zoals foto’s, teksten of vertalingen – afkomstig zijn uit verschillende systemen. “Ook daar bouwen we oplossingen voor”, legt Tim Pashuysen uit, “naast toepassingen voor onder meer het beheer van web-to-print-processen en het beheer van digitale rechten, bijvoorbeeld van grafisch materiaal.” De ontwikkeling van de software gebeurt in de hoofdzetel van Stylelabs in Vorst. Daarnaast heeft het bedrijf nog technische kantoren in Philadelphia, Polen en India. Een belangrijk deel van de commerciële activiteiten gebeurt in de vestiging in New York. Stylelabs telt onder zijn klanten immers nogal wat multinationals. Het gaat om bekende namen als Coca-Cola, Microsoft en Victoria’s Secret. Alles samen telt Stylelabs vandaag ongeveer honderd medewerkers.

Sneller en goedkoper

“We stellen vast dat kleinere bedrijven vergelijkbare behoeften hebben”, zegt Tim Pashuysen. Daarom maakt Stylelabs zijn oplossingen nu toegankelijk voor alle types van ondernemingen. “We hadden onlangs contact met een kmo die elke twee jaar een papieren catalogus uitbrengt. Het bleek immers zo lang te duren voor het bedrijf alle materiaal bij elkaar kreeg om een nieuwe catalogus te drukken.” Het probleem van zo’n onderneming is meteen duidelijk: een enorme discrepantie tussen de evolutie in de markt – het werkelijke aanbod – en de informatie die het bedrijf daarover verspreidt. “Door het proces van marketingproductie te digitaliseren en efficiënt te ondersteunen, kan zo’n kleine onderneming echter heel snel aan wendbaarheid winnen en zo de grotere concurrenten op hun eigen terrein uitdagen.” Het voorbeeld geeft aan hoe ook ‘de achterkant’ van het marketingproces mee moet werken om de hoge verwachtingen aan ‘de voorkant’ van het marketingproces – de klant die online productinformatie opzoekt en vergelijkt – te helpen invullen.

Uiteindelijk past het gebruik van die marketingtechnologie binnen een vorm van procesdenken. “Grote bedrijven zien dan in dat ze voor regionale marketing telkens weer hetzelfde werk doen”, legt Tim Pashuysen uit. “In plaats van een bepaalde foto of tekst in ieder land lokaal te laten maken, kiezen ze er beter voor om het bronmateriaal centraal te beheren en naar de lokale gebruikers te ontsluiten.” Zo koos Microsoft voor een platform op basis van Stylelabs Marketing Content Hub. Microsoft heeft het intussen bij alle dochterondernemingen uitgerold. Het platform kreeg de naam CloudDAM mee en draait – uiteraard – op Azure. De diverse marketingafdelingen van Microsoft kunnen de oplossing via het platform nog altijd naar hun hand zetten, met een eigen user interface en eigen workflows. Maar het bronmateriaal dat ze gebruiken – de digitale assets – die zijn altijd dezelfde. “En dan gaat het niet alleen om de kosten die een onderneming zo bespaart, ” besluit Tim Pashuysen, “maar ook om de time to market en de kwaliteit van de bronnen. De controle daarop is immers al gebeurd, waardoor marketing vanzelf aan snelheid wint.”

Dries Van Damme

“Grote bedrijven zien vaak dat ze voor regionale marketing telkens weer hetzelfde werk doen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content