Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

De Fransman Philippe-Hervé Hoffman is sinds september benoemd tot ceo van de Benelux-dochteronderneming van Econocom en is van plan om de 3 entiteiten van de groep – leasing, distributie en diensten – meer te laten samenwerken om de aanbodwaaier uit te breiden in het kader van een as-a-service-aanpak.

België is net als Frankrijk en Luxemburg een land waar Econocom historisch aanwezig is voor zijn 3 activiteiten, namelijk financiering, distributie en diensten”, verduidelijkt Philippe-Hervé Hoffman, die op 9 september werd benoemd tot country manager van de Benelux, ter vervanging van Chantal De Vrieze.

KRUISBESTUIVING

Hoffman is 51 en kent de activiteiten van Econocom (door zijn verleden bij ECS en CSC) en Econocom zelf maar al te goed, want hij werkte er al in 2002. Hij wilde zijn carrière een internationale dimensie geven en ruilde daarom zijn functie van algemeen directeur voor Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk in voor die van baas voor de Benelux. “Mijn doel is om de verschillende teams meer met elkaar te laten praten en samen het hele aanbod te bepalen door de interne expertise te bundelen”, vertrouwde hij ons toe. Zo werd er een enterprise solutions-entiteit opgericht (onder leiding van Jean-Philippe Mergan), die een ‘as-a-service’-aanbod zal voorstellen. De klant krijgt één contract aangeboden dat bestaat uit hardware, software en diensten, dit alles tegen een forfaitaire kostprijs en met één enkele gesprekspartner. Hij is ook van plan om de agenten van Econocom nieuwe vaardigheden te helpen verwerven, want niet meer alleen de cio, maar steeds vaker de business is de klant. Er werd trouwens ook een marketing- en communicatieafdeling opgericht, en Bruno Ronsse, die nog gewerkt heeft bij BT, gaat voor meer structuur zorgen in de dienstenaanpak.

Hoffman denkt ook dat het aantal werknemers relatief stabiel zal blijven (71 mensen in Nederland en 832 in België en Luxemburg), maar er wordt wel een tiental commerciële medewerkers in dienst genomen bij ons. “We beschikken intern over alle vaardigheden, maar het is belangrijk om de toegevoegde waarde te verhogen en oplossingen voor te stellen die de 3 activiteiten van Econocom combineren. De cross-selling moet worden versterkt. Kortom, er is een hoge interne complexiteit nodig om het aanbod aan de klant te vereenvoudigen. We hebben de nodige vaardigheden in huis. We moeten ze leren om bekendheid en erkenning te verwerven.” Zo bedient Osiatis bij ons zeer grote klanten die zouden kunnen worden gebruikt als toegangspoort om andere soorten aanbiedingen voor te stellen. Econocom zou ook de nummer 2 in België zijn (en zelfs de nummer 1 in Frankrijk) voor de verkoop van tablets, wat bewijst dat er een gebrek aan zichtbaarheid is in bepaalde niches.

VERSTERKTE EXPERTISE

De expertises die versterkt moeten worden, zijn volgens Hoffman healthcare (het bedrijf noemt als recente referentie het Grand Hôpital van Charleroi), maar ook device management, mobiliteit en veiligheid. Er wordt deze maand ook een specifiek aanbod voor smart lighting gelanceerd, met de nadruk op het internet of things. “Zodra er een chip is, moeten we nadenken over nieuwe toepassingen” – en voor de retail.

Als we vragen naar de toestand in Nederland, zegt Philippe-Hervé Hoffman dat hij er zeer innovatieve teams heeft gevonden, meer bepaald op het gebied van onderwijs, en dat, net als in België, overnames niet worden uitgesloten. “Omdat de markt vrij stabiel is, is het belangrijk om te blijven groeien, om marktaandeel over te nemen van de concurrentie, en dat gebeurt via diensten, dus via mensen”, aldus de Benelux-baas. Hij wil “werken in de lengte” en de nabijheid wil ontwikkelen, zowel met zijn medewerkers als met zijn klanten, met structuren en vaardigheden die zijn aangepast aan de nieuwe behoeften van de klanten.

Marc Husquinet

“Mijn doel is om de verschillende teams meer met elkaar te laten praten en samen het hele aanbod te bepalen door de interne expertise te bundelen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content