Wat is er aan de hand bij de concurrerende alternatieve operatoren? Ze slagen er maar niet in om in het business-segment marktaandeel van Belgacom af te snoepen. De vraag is dan ook of de liberalisering die sinds 1998 bestaat, zijn doel wel bereikt heeft. De dominante operator blijft onverstoord aan de top. "Belgacom heeft hier een geweldig netwerk liggen. Dat is afbetaald. En of je het nu wil of niet: zij kunnen diensten uitrollen waar de concurrentie niet tegenop kan, tenzij met minder service of geringere kwaliteit. En op het einde van de rit kies je toch het beste netwerk voor de beste prijs", vertelt Peter van Beek die bij ...

Wat is er aan de hand bij de concurrerende alternatieve operatoren? Ze slagen er maar niet in om in het business-segment marktaandeel van Belgacom af te snoepen. De vraag is dan ook of de liberalisering die sinds 1998 bestaat, zijn doel wel bereikt heeft. De dominante operator blijft onverstoord aan de top. "Belgacom heeft hier een geweldig netwerk liggen. Dat is afbetaald. En of je het nu wil of niet: zij kunnen diensten uitrollen waar de concurrentie niet tegenop kan, tenzij met minder service of geringere kwaliteit. En op het einde van de rit kies je toch het beste netwerk voor de beste prijs", vertelt Peter van Beek die bij autozetelfabrikant Johnson Controls International verantwoordelijk is voor de fixed voice services in de Emea-regio. Dat zijn zo'n 15.000 gebruikers, verspreid over 500 sites, waarvan in België: Geel, Assenede en Diegem. Is het 'monopolie' van Belgacom dan niet verontrustend? Zijn gebruikers gelukkig met die situatie? "Kijk, wat zoekt een onderneming? Twee elementen: een goede service en een goede priijs. Welnu, de liberalisering van de markt betekent niet noodzakelijk dat de dienstverlening verbeterd is. Ik ben op zoek naar één 'single point of contact', één contactpersoon die mijn serviceproblemen kan oplossen. Dat is voor mij belangrijker dan goede tarieven. De prijs is niet altijd een bepalende factor", meent ict-manager Kalman Tiboldi van de TVH-groep, dé specialist in onder meer vorkliftonderdelen. De groep telt wereldwijd 2.000 gebruikers. "Tarieven zijn uiteraard wel belangrijk. Er komen zoveel dienstenleveranciers op ons af met zo'n lage prijzen dat we ze makkelijk tegen elkaar kunnen laten opbieden. Bovendien werken we vaak met mensen uit Indië die dan een broer hebben die ook een telecombedrijfje runt. Maar ik geef toe dat er in België teveel telecomoperatoren zijn," aldus Marianne Dubaere van het ict-departement van het in Antwerpen gevestigde diamantbedrijf Rosy Blue. Dat telt zo'n 10.000 gebruikers verspreid over 28 sites. "Wij werken met veel kleinere bedrijfjes, de 3.500 verzekeringsmakelaars, maar wij kunnen voor hen geen tarieven onderhandelen. Zij kunnen dus zelf hun leverancier kiezen, maar wat blijkt: die kleine kmo's krijgen toch helemaal niet dezelfde tarieven als de grote ondernemingen. Interessant zou zijn dat het adsl-netwerk gebruikt kan worden voor vaste telefonie, maar daar komt weinig beweging in," aldus Claude Rapoport, informaticadirecteur bij Portima, het ict-dienstenplatform van de verzekeringssector dat in totaal 8.000 eindgebruikers telt. Het einde van de dominantie van Belgacom is dus nog niet voor morgen. Het is wel duidelijk dat de regelgever, het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie, moet worden versterkt, maar of de scheiding van netwerk en diensten een goede zaak is voor een betere concurrentie? "Daar zijn wij nog niet zo zeker van. We hebben dan ook gekozen om op dat punt nog geen standpunt in te nemen. Het voorbeeld in Groot-Brittannië is nog te recent om daar al conclusies uit te kunnen trekken," meent Beltugdirecteur Danielle Jacobs. "Mogelijk is het positief voor de residentiële markt, maar voor bedrijven zie ik het niet meteen als een pluspunt," vindt ook Claude Rapoport.Samenstelling Luc Blyaert Foto's Thomas De Boever