Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De enterprise business unit van Belgacom mikt hoe langer hoe meer op internationale activiteiten. Michel De Coster wil dat doen door volop de kaart van convergentie te trekken.

Convergentie zoals het slopen van de muren tussen vaste lijn en mobiel, inclusief het verder integreren van de verschillende afdelingen van Belgacom. Michel De Coster, executive vice president van Belgacom EBU, maakt er geen geheim van dat de ‘oude’ grenzen tussen de verschillende divisies alsmaar meer moeten vervagen. “We zijn geen pure telco meer, maar positioneren ons als een ict-bedrijf”, luidt het credo.

Belgacom is klaar met het afstoten van een aantal buitenlandse units. Omdat ze geen winst konden voorleggen, weinig toevoegden aan de strategie of gewoonweg te moeilijk te managen waren vanwege de afstand. De Coster legt er wel de nadruk op dat alle klanten van die ex-filialen wél behouden zijn en dat het internationale luik van EBU meer dan ooit belangrijk is. De focus ligt voortaan op zes landen: België, Nederland, Frankrijk, Luxemburg, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

“Via het Explore-aanbod en met de steun van het BICS-netwerk (de carrierafdeling van Belgacom) willen we nu gestructureerd werken aan onze internationale activiteiten. Zo hebben we ondertussen al 20 à 25 leads te pakken. Zowat 20 procent van zijn omzet haalt EBU nu al in het buitenland”, aldus De Coster die ervan overtuigd is dat een intensere samenwerking met BICS heel wat internationaal groeipotentieel biedt. Belgacom positioneert zich hiermee als een ‘global player’. “Maar we blijven het case per case bekijken, en houden toch een maximum van rond de honderd sites per contract. We willen niet de nieuwe Orange of BT worden”, voegt De Coster daar nog aan toe.

Ook lokale inspanningen

Dichter bij huis denkt De Coster dat er zich nog flink wat kansen zullen voordoen wat outsourcing betreft: “Door de crisis verwacht ik dat sommige bedrijven enkele niet-core activiteiten zullen outsourcen, zowel in de financiële als publieke sector. Samen met partners als EDS staan wij klaar om daar een belangrijke rol in te spelen.”

In het zog van het convergentieverhaal werd ook de interne structuur van EBU herbekeken. “Kwestie van de silomentaliteit weg te nemen en ons eenvoudiger te presenteren aan de klanten.” Vijf vice-presidents zijn nu samen verantwoordelijk voor de hele markt – van de kleine kmo tot de grote, lokale en internationale enter-prises.

Vanaf midden februari komt zoals bekend ook Stijn Vander Plaetse erbij. De ex-ceo van Certipost wordt binnen het departement Strategy vice-president Innovation. Daaronder zitten onder meer ‘machine to machine’, het sms-ticketing project van De Lijn en TEC, en de actitviteiten van Mobile For. “Stuk voor stuk veelbelovende markten. Mobile For bijvoorbeeld waar op twee jaar tijd 1.800.000 keer betaald werd via sms voor een parkeerplaats in Antwerpen. Eén sms levert weinig op, maar in een groot volume tikt dat toch aardig aan”, aldus nog Michel De Coster.

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content