Met een omzet van zowat 1,4 miljard euro zorgt vice-president Kris Vervaet voor de helft van de inkomsten van Bel-gacoms enterprise business unit. "We voelen de crisis, 80 procent van de kmo's geeft aan dat er een impact is op het ict-budget, maar we kampen niet met de zware besparingsdruk van de grote ondernemingen. Het voordeel is dat er in ons segment snel beslis-singen genomen worden, soms na drie vergaderingen. Bij corporate ondernemingen kan dat dikwijls tot zes maanden duren." Belgacom heeft in de markt van bedrijv...

Met een omzet van zowat 1,4 miljard euro zorgt vice-president Kris Vervaet voor de helft van de inkomsten van Bel-gacoms enterprise business unit. "We voelen de crisis, 80 procent van de kmo's geeft aan dat er een impact is op het ict-budget, maar we kampen niet met de zware besparingsdruk van de grote ondernemingen. Het voordeel is dat er in ons segment snel beslis-singen genomen worden, soms na drie vergaderingen. Bij corporate ondernemingen kan dat dikwijls tot zes maanden duren." Belgacom heeft in de markt van bedrijven tot 250 werknemers een enorm overwicht. "Afhankelijk van de onderzoeken hebben we 67 procent marktaandeel in breedband en 50 procent in mobiele telefonie." In vaste telefonie is dat overwicht nog veel groter. Met 530 werknemers kan Belgacom echter niet de hele kmo-markt afdekken. 30 procent van de omzet loopt via partners die heel dicht staan bij de kmo's. "Kmo's kopen van kmo's, niet evident om Belgacom daar in te passen," aldus Vervaet. Met 300 kmo-partners (10 tot 40 werknemers) probeert de dominante operator die markt binnen te dringen. "Zo hebben we met Essec onlangs Lambrechts Sanitair, een bedrijf met 200 werknemers, naar voip en op Explore laten migreren." Ver-vaet wil echter meer partners, ook al omdat it-diensten steeds belangrijker worden. "Ict is bij ons niet langer het vroegere Telindus-aanbod." Dat neemt niet weg dat Belgacom nog een lange weg te gaan heeft. Het kmo-segment is een heterogene markt waar je niet zo makkelijk standaardoplossingen aan kwijt kan. Toch is ict met security, hosting, teleworking en videoconferencing één van de groeipolen, samen met mobiele data dat jaarlijks met 40 procent toeneemt. Kmo's overtuigen is een zaak van vertrouwen, maar ook van dienstverlening. Daarom gaat Belgacom in het laatste kwartaal van dit jaar van start met service level agreements. Voor pc-problemen, online back-up en sommige diensten biedt het een hersteldienst aan binnen de 16 werkuren. Ook een gsm-toestel moet in dezelfde tijdspanne vervangen kunnen worden. Kris Vervaet wil één en ander in juli testen met 250 belangrijke klanten. Intern moeten de processen gestroomlijnd worden en extern moet aan de verwachtingen van de klant voldaan worden. Geen akkefietje. Ook hier moeten vooral partners de klus klaren. Overigens haalt Belgacom de helft van zijn kmo-business in Vlaanderen, 30 procent in Brussel en amper 20 procent in Wallonië. Met in totaal 30.000 start-ups per jaar (en naar verwachting ook 10.000 faillissementen dit jaar) blijft dit een grote groeimarkt. Kmo's staan in België en in Europa voor ongeveer 70 procent van het bruno nationaal product.Luc Blyaert