Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De boodschap op het Fibre to the Home congres in Parijs was overduidelijk: fibre is er, de technologie is volwassen genoeg, de eerste grote trials zijn achter de rug, tijd nu voor de grote projecten. Ook Belgacom overweegt ondertussen ernstig om de supersnelle glasvezel (typisch 100 Mbit/s symmetrisch) door te trekken tot in de huiskamer.

Tweeduizend glasvezel enthousiastelingen trokken naar de Franse hoofdstad: een bont gezelschap van technische jongens, vendors, beleidsmakers, regulatoren en operatoren. Ook de twee grote Belgische operatoren Telenet en Belgacom waren van de partij. Belgacom zelfs met een delegatie van vijf man, waaronder enkele uit het strategisch management.

“Geen toeval”, zegt Karel Helsen, director broadband bij glasvezelspecialist Draka Comteq. “Belgacom is erg geïnteresseerd in de ‘fibre to the home’ (FTTH) technologie en is al een tijdje bezig met trials. We hebben voor hen ook een trial opgezet waarbij wij het complete design van het glasvezelnetwerk voor onze rekening namen. De juiste aanleg is namelijk ontzettend belangrijk, omdat er altijd maatwerk aan te pas komt en achteraf bijsturen bijzonder moeilijk is”, klinkt het openhartig. “Technologisch zijn ze er bij Belgacom dus helemaal klaar voor. Ze hebben ondertussen voldoende expertise opgebouwd ( er zou bijvoorbeeld nog een trial in Marche-La-Famenne lopen, nvdr). Wat Belgacom momenteel aan het doen is, is uitzoeken hoe ze glasvezel in een concrete business case moeten gieten. Aan wie gaan ze het precies aanbieden en onder welke voorwaarden? Belgacom moet natuurlijk zien te vermijden dat het met het aanbieden van fibre in zijn eigen vlees snijdt”, aldus Karel Helsen.

De vraag is niet of, maar wanneer

Bij Belgacom zelf kregen we tijdens het congres de officieuze bevestiging dat er inderdaad trials lopen, en dat er grondig nagedacht wordt over hoe een uitrol kan gebeuren. Echt snel hoeven we een concreet aanbod echter niet te verwachten, aldus een Belgacom-medewerker die zijn naam liever niet ziet verschijnen. De uitrol zou volgens hem wel versneld kunnen volgen, als Belgacom morgen vaststelt dat een andere speler bijvoorbeeld een specifiek aanbod lanceert in een stad. Waar kabels vervangen moeten worden, wordt nu al meteen glasvezel in de grond gestopt. En nagenoeg de hele infrastructuur tot aan de verdeelkasten in de straat is al met glasvezel verbonden. “Al die glasvezel is er gekomen in het kader van Broadway”, verduidelijkt Karel Helsen die erop wijst dat dat ambitieuze breedbandproject binnenkort afloopt. “En dan wordt het interessant om te zien wat Belgacom gaat beslissen. Ik weet niet wat Belgacom met zijn ‘last mile’ (het laatste stukje koperdraad tussen de verdeelkasten en de aansluitingen in huis) van plan is, maar fibre lijkt mij toch een logische volgende stap te zijn.” Of hoe we het een aantal keer tijdens de tweedaagse hoorden: “De vraag is niet of, maar wanneer.”

Het Belgische Tyco Electronics levert aan Belgacom onder meer de beige ‘cabinets’ die je op de hoek van de straat terugvindt. Sam Leeman, Fiber Systems Manager, twijfelt er ook niet aan dat Belgacom alle expertise in huis heeft om glasvezel uit te rollen. Hij wijst erop dat Belgacom bij de aankoop van de cabinets meteen een model koos waarbij de elektronica (de DSLAM’s e.d.) er makkelijk kan worden uitgehaald en vervangen door bijvoorbeeld fibercomponenten.

Wat Joeri Van Bogaert, president van de FTTH Council, ervan denkt? “Ik vermoed dat Belgacom op korte termijn verder gaat op de gekozen weg (fiber to the cabinets in combinatie met vdsl), maar dat ze na een zekere tijd toch fiber to the home zullen implementeren. Belgacom is in het verleden altijd een innovatief bedrijf geweest, dus ik denk niet dat ze dit zomaar gaan laten liggen. Maar Telenet heeft vast ook al wat mogelijkheden onderzocht. Als ze hun tv-diensten willen uitbreiden, zullen zij toch iets moeten doen. Ik denk niet dat ze het eeuwig kunnen blijven volhouden met coax.”z

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content