Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Uit een onderzoek dat Ponemon Institute uitvoerde in opdracht van dienstenleverancier Unisys, blijkt dat liefst 80 procent van de Belgen van bank zou wisselen als die bank een betere beveiliging en bescherming van hun persoonlijke informatie biedt. Daar tegenover staat wel dat niet meer dan 1 procent van de ondervraagden extra wil betalen voor die garantie. Opmerkelijk is dat maar liefst 89 procent van de ondervraagde Belgen er geen problemen mee heeft dat banken biometrische technologie inzetten zoals stemherkenning of vingerafdrukken om hun identiteit te controleren. Gevraagd naar de reden hiervoor, geeft een ruime meerderheid ‘het gebruiksgemak’ op: zij hopen dat het onthouden van talloze pincodes of wachtwoorden dankzij biometrie tot het verleden zal behoren. 42 procent van deze mensen denkt dat de informatie meer beveiligd zal zijn, terwijl 35 procent ervan uitgaat dat het proces om een identiteit te verifiëren een pak sneller zal verlopen. Toch mogen de Belgische banken zeker niet klagen, wat betreft het vertrouwen dat consumenten in hen stellen. Liefst 22 procent van de ondervraagde Belgen omschrijft de banksector als ‘de meest betrouwbare industrie’. Op een nipte tweede plaats vinden we de onderwijssector. Hotels, de overheid en de farmaceutische industrie bezetten de derde, vierde en vijfde stek. Het minst goed scoren de energie-, chemie- en kredietkaartsectoren. Liefst 34 procent vindt de energieleveranciers de ‘minst betrouwbare industrie’. Misschien verklaart het opengooien van de Belgische elektriciteitsmarkt met alle problemen vandien die slechte score? En dat kredietkaarten niet bijster goed scoren, zal allicht ook wel met de actualiteit te maken hebben: phishing en identiteitsdiefstal zijn niet meer uit het nieuws weg te slaan. Niet geheel onverwachts scoort ‘draadloos’ hier ook erg slecht: 13 procent vindt het het meest onbetrouwbare uit het lijstje. Marc Lambotte van Unisys leidt uit het onderzoek af dat banken er alles moeten aan doen om de privacy van hun klanten te verzekeren en zo het vertrouwen te behouden. “De technologie kan daarbij helpen. De informaticabranche heeft in het bewustmakingsproces een belangrijke rol te spelen”, aldus Lambotte. Het onderzoek werd in mei uitgevoerd. In totaal werden 3669 mensen ondervraagd in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en België. Welgeteld 436 daarvan waren Belgen.

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content