Na een carrière van 17 jaar in ict, onder meer bij BT, kwam Bruno Ronsse in de zomer van 2015 aan het hoofd van de Belux dochteronderneming van Econocom te staan. Hij stelde daar op dat moment "een stagnatie op het vlak van nieuwe klanten" vast, zo zegt hij zelf. Om daar wat aan te doen, voerde hij een "ambitieus en radicaal" programma in dat bestaat uit vijf punten. Zo wilde hij een portefeuille van transversale en vereenvoudigde aanbiedingen invoeren, en een 'go to market' implementeren die meer de nadruk legt op interne salesmedewerkers in plaats van agenten. Concreet moest de verhouding van 75 procent agenten tegenover 25 procent sales evolueren naar 50/50. Daarnaast wilde Ronsse de 'delivery' aanpa...

Na een carrière van 17 jaar in ict, onder meer bij BT, kwam Bruno Ronsse in de zomer van 2015 aan het hoofd van de Belux dochteronderneming van Econocom te staan. Hij stelde daar op dat moment "een stagnatie op het vlak van nieuwe klanten" vast, zo zegt hij zelf. Om daar wat aan te doen, voerde hij een "ambitieus en radicaal" programma in dat bestaat uit vijf punten. Zo wilde hij een portefeuille van transversale en vereenvoudigde aanbiedingen invoeren, en een 'go to market' implementeren die meer de nadruk legt op interne salesmedewerkers in plaats van agenten. Concreet moest de verhouding van 75 procent agenten tegenover 25 procent sales evolueren naar 50/50. Daarnaast wilde Ronsse de 'delivery' aanpassen in functie van het aanbod, door zich eventueel te richten tot partners voor bepaalde applicaties of in sommige vakgebieden. Tot slot moesten de ondernemingscultuur en de werkmethoden veranderen (met gerenoveerde gebouwen en de invoering van landschapskantoren), werd er geïnvesteerd in welzijn op het werk en werd een transformatiestrategie geïmplementeerd op het gebied van tools, processen enzovoort. Het lijkt erop dat die strategie ook succes heeft geboekt. Zonder specifieke cijfers voor de dochteronderneming Belux te noemen, vertrouwt Bruno Ronsse ons toe dat de groei in lijn is met die van de groep en dat de marge is gestegen met 75 procent. Niet slecht voor een bedrijf met ongeveer 750 medewerkers. "En we hebben nieuwe klanten gewonnen", aldus een enthousiaste Bruno Ronsse. Zo zal Econocom voor BNP Paribas Fortis 10.000 Blackberry-toestellen vervangen door iOS-apparaten. Daarnaast ontwikkelde het bedrijf een portal waarmee medewerkers toestellen kunnen bestellen of upgraden die ze ook in de privésfeer willen gebruiken (met een aangepast veiligheidsbeheer). "Van een bestelling die oorspronkelijk ging om de vervanging van toestellen zijn we geëvolueerd naar een complex strategisch project dat de databases van werknemers, human resources en meer omhelst", benadrukt Ronsse. Hij verduidelijkt dat het op termijn de bedoeling is dat familieleden van deze medewerkers bestellingen kunnen plaatsen via dezelfde portal. Voor het toekomstige ziekenhuis Chirec in Delta (Brussel), dat in september wordt ingehuldigd, kreeg Econocom dan weer de taak om de operatiezalen (ongeveer 35) te digitaliseren en tools in te voeren. Bedoeling is dat de chirurgen de gegevens van de patiënten kunnen raadplegen voor en tijdens de operatie, dat ze zelfs in contact kunnen komen met een andere chirurg op afstand, en dat studenten de operaties kunnen volgen. "De investering van een dergelijk project is snel terugverdiend want het is mogelijk om tot 1 uur per dag te winnen. Dit project werd in amper 6 maanden uitgevoerd", aldus nog Ronsse. Een andere prioriteit die Ronsse vooropstelt is om bepaalde technologieën, processen en diensten, zoveel mogelijk te reproduceren in de verschillende verticale segmenten. Hij denkt dan bijvoorbeeld aan traceerbaarheidsoplossingen in de distributie, de logistiek of de banksector. "We gaan ook onze partnerschappen in een aantal verticale sectoren versterken en we willen evolueren naar applicaties", zegt Ronsse nog. Momenteel maken ongeveer dertig applicatie- en technologische partners deel uit van het ecosysteem. Tot slot is Bruno Ronsse verheugd dat Econocom al enkele jaren in de top 3 staat van het Whitelane tevredenheidsonderzoek. "Dit jaar staan we zelfs op de tweede plaats, een bewijs van de relevantie van ons model, vooral voor criteria als 'innovatie' en 'transformatie'." Marc Husquinet