Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

Ipanema, specialist in beheeroplossingen voor genetwerkte applicaties (application traffic management), beschikt sinds een paar maanden over een volwaardig Benelux-filiaal – en haalt de ene referentie na de andere binnen.

Ipanema biedt een platform aan voor de optimalisering van applicatieprestaties op grote wan-netwerken. Daarmee gaan ze de strijd aan met Riverbed, Juniper of nog Packeteer, die volgens Brecht Seurinck, country sales manager voor de Benelux, “dure, weinig flexibele en niet-schaalbare tactische oplossingen aanbieden. Wij mikken trouwens op grote leveranciers van netwerkdiensten.” Ipanema biedt hen een automatisch, schaalbaar systeem aan waarmee ze zowel hun netwerk als het gedrag van hun applicaties kunnen controleren, de prestaties van (kritieke) applicaties kunnen garanderen en applicaties kunnen versnellen op basis van de behoeften van het vakgebied, los van de netwerkomstandigheden. “Wij bieden niet zomaar een box aan maar veeleer een geheel van diensten, wat natuurlijk interessant is voor netwerkbeheerders die zo waarde kunnen creëren op het vlak van consultancy of opleidingen”, aldus Seurinck. Hij voegt er nog aan toe dat Ipanema uiteraard ook oplossingen aanbiedt voor compressie, automatische toewijzing van bandbreedte, ‘smart packet forwarding’ of adaptieve TCP-versnelling. “Maar met de busi-nesses hebben we het liever over de prestatiekwaliteit van de applicaties dan over de technologie.”

België

Seurinck, die sinds begin dit jaar aan het hoofd staat van Ipanema Benelux, heeft al heel wat prestigieuze referenties op zijn palmares, waaronder ABX Logistics voor het intelligente beheer van hun internationale netwerkinfra-structuur (met T-Systems), Etex Group (ex-Eternit, met Orange), SAPA (aluminium profielen, met BT/Infonet), of nog Univeg (export van fruit, met Vanco). Rest alleen nog Belgacom te overtuigen, wat tegen eind dit jaar wel zou moeten lukken (Telindus is al partner.) “De tests op Explore zouden in oktober kunnen beginnen en in 2009 zou alles in productie moeten gaan.” Maar verkoop het vel van de beer nooit…

“Het potentieel in België is enorm. Tegen eind dit jaar kunnen we waarschijnlijk weer drie nieuwe logo’s toevoegen aan onze referentielijst”, aldus nog Seurinck, die eigenlijk een dubbele functie heeft: aan de markt de specificiteit van Ipanema uitleggen – “De klant is snel overtuigd als hij maar even de tijd neemt om te luisteren” – en ondersteuning bieden aan de partners.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content