Het is een oud zeer dat de Belgische ziekenhuizen maar weinig voordelen zien in de informatisering van hun instelling. Ze verwachten van het federale eHealth-platform wel een vereenvoudiging van de administratieve rompslomp, maar werken binnenshuis nog al te vaak op papier.
...

Het is een oud zeer dat de Belgische ziekenhuizen maar weinig voordelen zien in de informatisering van hun instelling. Ze verwachten van het federale eHealth-platform wel een vereenvoudiging van de administratieve rompslomp, maar werken binnenshuis nog al te vaak op papier. Toch zijn er ook bij ons al heel wat softwareprogramma's beschikbaar die het leven van de artsen, de verplegers en de administratieve medewerkers gevoelig kunnen 'vergemakkelijken'. Het Waalse softwarebedrijfje Mims bijvoorbeeld, brengt met OmniPro al bijna tien jaar een ziekenhuisbrede it-oplossing die alle patiëntgerichte processen beheert en controleert, zowel medische, verpleegkundige, administratieve als zakelijke. Begonnen als leverancier van beperkte elektronische patiëntendossiers voor specialisten, leveren de jongens uit Tinlit intussen al aan 24 ziekenhuizen, waaronder het uit de kluiten gewassen CHU in Luik. "Momenteel rollen we een agendabeheer-module en een elektronisch patiëntendossier uit in het Heilig Hart Ziekenhuis van Lier", zegt Tom Du Jardin van Care 4 Health, de systeemintegrator die de producten van Mims commercialiseert in Vlaanderen. "Dat fusieziekenhuis met 520 bedden heeft jaren gezocht naar een nieuw en geïntegreerd platform." Interessant is dat OmniPro theoretisch gesproken probleemloos kan 'communiceren' met externe en overkoepelende ziekenhuisnetwerken zoals de Réseau Santé Wallon of de hub rond het UZ Gent. "Met Kind Messages for Electronic Healthcare Records (KMEHR) is er de voorbije jaren een gemeenschappelijke standaard voor gegevensuitwisseling ontwikkeld waar iedereen zich aan lijkt te houden", gaat Du Jardin verder. "OmniPro was trouwens het eerste pakket in België waarmee je medische dossiers in KMEHR kon exporteren." Het laatste wapenfeit van de ploeg rond gedelegeerd bestuurder Dominique Bastille is een mobiele versie van OmniPro voor op de iPad. Met deze app kunnen artsen van eender waar hun consultatieschema raadplegen en aanpassen, en krijgen ze toegang tot het elektronisch dossier van hun patiënten. "Artsen en andere zorgverstrekkers kunnen probleemloos geschreven of ingesproken boodschappen toevoegen aan die elektronische dossiers", aldus Bastille, "en alle updates worden automatisch gesynchroniseerd met de centrale Oracle-database. Als je internetverbinding even uitvalt, is dat geen enkel probleem, want onze iPad-toepassing werkt ook offine." Heel wat grote universitaire spelers zoals het UZ Leuven maken geen gebruik van ziekenhuisbrede oplossingen. Deze instellingen hebben hun elektronische dossiers en hun planningstools ofwel in eigen beheer ontwikkeld, ofwel in een best of breed configuratie aan elkaar gekoppeld. "Het nadeel van best of breed is dat je met een veelheid aan koppelingen komt te zitten die erg kostelijk zijn wat onderhoud betreft", gaat Du Jardin verder. "En je verliest altijd een stukje functionaliteit bij de verschillende onderdelen. Dat een pakket als OmniPro volledig geïntegreerd is, heeft alleen maar voordelen. De look and feel zijn dezelfde in al de modules (die overigens ontwikkeld zijn in Visual Basic 6 en in Java), en er wordt gewerkt met één enkele Oracle-databank om redundantie van informatie te vermijden. Nooit hoef je twee keer dezelfde gegevens in te brengen." Waarom zorginstellingen zouden kiezen voor een Belgische nichespeler, als er vergelijkbare zorgsystemen van reuzen zoals Agfa op de markt zijn? "Orbis van Agfa Healthcare is eigenlijk op maat van de Duitse markt ontwikkeld", besluit de sales director. "Maar in België kan je niet zo maar een oplossing opleggen waar geen enkele stakeholder bij betrokken is geweest. Heel wat ziekenhuizen die begonnen waren met de implementatie van Orbis, zijn er dan ook mee gestopt. In Kortrijk en Bonheiden is dat bijvoorbeeld het geval." "Er zijn heel wat leveranciers die de voorbije jaren getracht hebben om iets te betekenen op de Belgische markt. Maar vaak botsten ze tegen de muur omwille van het cultuurverschil. De manier waarop de zorgsector georganiseerd is in ons land, is toch wel speciaal. Zaken zoals de registratie van MVG (Minimale Verpleegkundige Gegevens) en MKG (Minimale Klinische Gegevens) zijn typisch Belgische aangelegenheden. Een product dat ontwikkeld is voor de plaatselijke markt door mensen die dagdagelijks opereren in die markt heeft dus enkele stapjes voor." Frederik TibauHeel wat ziekenhuizen die begonnen waren met de implementatie van Orbis, zijn daar mee gestopt.