Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

CeBIT, de grootste technologiebeurs ter wereld, heeft niet alleen in België te lijden onder een tanende populariteit. Organisator Deutsche Messe ziet zich genoodzaakt om een nieuwe koers te varen.

D e editie van 2008 moet overzichtelijker zijn, wil meer vlees om het been hebben, en richt zich duidelijker tot de eindgebruiker. CeBIT is nog steeds de grootste vakbeurs ter wereld, maar toch laten grote spelers zich in toenemende mate opmerken door hun afwezigheid. Vorig jaar stuurde Nokia zijn kat, iets wat enkele jaren geleden ondenkbaar was. En waar er in 2000 nog zowat 90 Belgische bedrijven present tekenden in Hannover, waren dat er vorig jaar nog amper 35. “Voor dit jaar heeft Topcom al afgehaakt, en ook Vasco twijfelt aan het nut van een standje”, zucht Udo Dreher van Deutsche Messe. “Anderzijds gaat telecomspecialist Essec dit keer wel mee.” “Officieus hebben nog maar 14 kandidaten waaronder iCity, Mobix en Aventiv zich gemeld voor de stand van Flanders Media Valley”, weet Gabor Becski van Flanders Investment & Trade (FIT), “en bovendien komen heel wat van de kleintjes te laat met hun kandidatuur. Vlaamse it-bedrijfjes zouden vanaf dit jaar zelfs voor één dag van onze stand kunnen gebruik maken, maar zelfs met zo’n flexibele formule blijkt het moeilijk om kandidaten te vinden.” CeBIT zelf ondergaat een facelift. De editie van volgend jaar, die plaatsheeft van dinsdag 4 tot zondag 9 maart, moet “efficiënter, korter en gevarieerder worden”, beloofde algemeen directeur Alexander Wurst op de jaarlijkse persbijeenkomst. En opvallend, de beurs moet ook aantrekkelijker zijn voor de ‘doordeweekse consument’.

TeleHealth

Het centrale thema is een beetje voorspelbaar ‘Green IT’, “maar we streven sowieso een grotere verscheidenheid aan onderwerpen na”, aldus nog de directeur. “Een voorbeeld hiervan is de integratie van de congresbeurs TeleHealth, die vorig jaar erg hoge ogen gooide.” Nieuwe thema’s zijn onder meer ‘Consulting & Services’, ‘Learning & Knowledge Solutions’ en ‘Design: driving innovation’. Tenslotte wordt er ook nog een heuse ‘vrouwendag’ georganiseerd, en mag Frankrijk zich dit keer ‘partnerland’ noemen. Over het voorlopige aantal exposanten bleef Wurst aan de oppervlakte. “We zien geen stijging, maar dat komt toch ook door de markt. Als een grote speler zoals Microsoft op een jaar tijd bijna 100 bedrijfjes overneemt, merken wij dat ook aan het aantal inschrijvingen.”

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content