Aurelium, een ict-infra-structuurspecialist uit Edegem met 42 medewerkers, is de enige Belgische Microsoft-partner die deelneemt aan het 'Windows 7 Small Business Ignite'-programma. "Ignite heeft als doel meer kmo-feedback over Windows 7 te verzamelen in de prereleasefase", vertelt Koen Slootmaeckers, general manager van Aurelium. "Iets wat bij Windows Vista toch niet al te best gelukt is. Bovendien hebben ze bij Microsoft ingezien dat feedback van kmo's toch iet...

Aurelium, een ict-infra-structuurspecialist uit Edegem met 42 medewerkers, is de enige Belgische Microsoft-partner die deelneemt aan het 'Windows 7 Small Business Ignite'-programma. "Ignite heeft als doel meer kmo-feedback over Windows 7 te verzamelen in de prereleasefase", vertelt Koen Slootmaeckers, general manager van Aurelium. "Iets wat bij Windows Vista toch niet al te best gelukt is. Bovendien hebben ze bij Microsoft ingezien dat feedback van kmo's toch iets anders is dan feedback van grote bedrijven." Binnen Ignite zijn 20 Emea-partners gezocht en gevonden, waaronder Aurelium dus. "Enerzijds hebben wij een 100 procent kmo-focus, anderzijds durven wij ook onze mond opendoen en feedback geven", verklaart Slootmaeckers. Maar wat zit er dan in voor Aurelium? "Wij rollen principieel niks uit bij klanten zonder het zelf uitgebreid getest te hebben - ict heeft nu eenmaal een groot hypegehalte - dus dan is dit een interessante gelegenheid. Bovendien voelden wij ook dat de acceptatie voor Windows Vista minder was en dat veel klanten zich al hadden ingesteld op de volgende versie, Windows 7 dus. Dan komt het goed uit als wij veel ervaring kunnen voorleggen." Aurelium-engineer Erik Moreau ging enkele maanden geleden in München met de andere Emea-testers 2 dagen de Ignite-'opleiding' volgen rond Windows 7, om het besturingssysteem nadien ook in test te kunnen geven bij een klant. Dat werd in dit geval uitgeverij Intersentia. Moreau testte eerder al Vista voor Aurelium. "Maar toen kreeg onze klant gewoon een paar toestellen met de software en was er nauwelijks feedback mogelijk van en naar Microsoft. Dat is nu toch wel helemaal anders." Moreau is vol lof over het rechtstreekse contact met de technische helpdesk van Microsoft. "En je merkt dat ze rekening houden met je suggesties. Dat werkt stimulerend." Over Windows 7 zelf concludeert hij dat Microsoft "de irritatie heeft weten weg te halen." Hij somt daarop een hele rist handige, nieuwe functionaliteiten op (de Libraries, Aero Snap, 'location awareness', ...), maar het meest enthousiast is hij over opstartsnelheid. "Ik heb Windows 7 geïnstalleerd op een 2 jaar oude laptop. Opstartsnelheid: 35 seconden. Dat is gigantisch veel sneller dan Vista." Zijn conclusie is een boutade: "Eigenlijk vind ik Windows 7 een teleurstelling: het werkt..."Stefan Grommen