Cio's die hun organisatie succesvol willen laten groeien met inzet van informatietechnologie kunnen het best business units zoals sales, marketing, hr en logistieke afdelingen, als moderne start-ups beschouwen die werken met de modernste technologie. Hierbij moet de it-strategie van de organisatie ingericht worden in een 'bi-model' dat bestaat uit de bestaande it-afdeling en een nieuw onderdeel die de business afdelingen ondersteunt op het gebied van digital business, zoals cloud applicaties, big data analytics, sensor technologie (Internet of Things) en smar...

Cio's die hun organisatie succesvol willen laten groeien met inzet van informatietechnologie kunnen het best business units zoals sales, marketing, hr en logistieke afdelingen, als moderne start-ups beschouwen die werken met de modernste technologie. Hierbij moet de it-strategie van de organisatie ingericht worden in een 'bi-model' dat bestaat uit de bestaande it-afdeling en een nieuw onderdeel die de business afdelingen ondersteunt op het gebied van digital business, zoals cloud applicaties, big data analytics, sensor technologie (Internet of Things) en smart business process management. Volgens Gartner-analist Peter Sondergaard slagen niet alle cio's er in om hun bestaande it-afdeling te transformeren naar een digital start-up die gebruikt maakt van de nieuwe (cloud) technologie en succesvolle business modellen om digital business te bevorderen. Sondergaard pleit voor een bi-model, dat bestaat uit een it-afdeling en een nieuw onderdeel dat snel business units voorziet van de nieuwste technologie voor sales, marketing, hr of logistieke zaken. Het bi-model kan worden aangestuurd door de cio, eventueel in samenwerking met een chief digital officer (cdo) die nauw contact onderhoudt met de business afdelingen. Volgens Sondergaard zegt 45 procent van alle cio's hun organisatie bi-model in te richten. In 2017 werkt 75 procent van alle it-afdelingen met een bi-model. De cio en de it-afdelingen kunnen business units, die steeds vaker zelfstandig it inkopen, als een moderne technologie start-up beschouwen die snel en flexibel wil schakelen, vervolgt Sondergaard. 38 procent van alle it-aankopen wordt nu gedaan door line of business managers. In 2017 is dat meer dan 50 procent. Door nauw samen te werken met deze 'digital startups' kunnen it-afdelingen ook zelf sneller en moderner worden, aldus Sondergaard. Door het omhelzen en stimuleren van digital business processen ontstaan er nieuwe business kansen voor de it-organisatie, aldus de analist. Dat komt omdat bij digital business it 'always on' is en het is eindgebruikersvriendelijk. Er is volgens Gartner bij 89 procent van de cio's behoefte om meer grip op de vaak complexe digitale business processen te krijgen. Hierbij speelt risicomanagement een belangrijke rol, bijvoorbeeld als business afdelingen op hun eigen houtje eigen apps bouwen, aldus Gartner-analist Frank Buytendijk. De cio hoeft niet gelijk grip te krijgen op alle digitale business processen. De cio kan beter eerst met kleine projecten beginnen die digital business ondersteunen. Steeds meer cio's doen dat ook. 45 procent van de cio's ziet zichzelf als 'digital leader'. Maar hun ceo's vinden dat slechts 15 procent van de cio's echte leiders op het gebied van digital business zijn. Er is dus nog werk aan de winkel voor de meeste cio's die willen excelleren in digital business.