De chief digital officer (CDO) is al enkele jaren de rijzende ster aan het firmament van het directiecomité. Geen digitale transformatie zonder een CDO. Maar is dat wel zo? De jongste CIO survey van Harvey Nash en KPMG toont dat in ons land 11 procent van de bedrijven een 'dedicated' CDO heeft aangesteld. Uitgesplitst naar de technologische sector is dat volgens het rapport nog 9 procent. Maar interessanter en merkelijk groter is de groep respondenten die aangeeft dat 'een CIO of iemand anders' ook de rol van chief digital officer toebedeeld kreeg in hun bedrijf: 39 procent om precies te zijn.

Beste CIO, dit is hét moment om u te bewijzen

Voor onze CIO of the Year-verkiezing kozen we dit jaar uitdrukkelijk voor drie CIO's die boven hun evidente IT-verantwoordelijkheden ook een 'digitale' bevoegdheid hebben en die mee aan de kar trekken in hun organisatie om de digitale transformatie te doen slagen. Ik ben er ook van overtuigd dat in het merendeel van onze bedrijven een aparte CDO niet nodig is. De voorwaarde moet dan wel zijn dat het voltallige directiecomité met de CEO voorop voluit voor de digitalisering gaat en de CIO - of hoe u hem of haar voortaan wil noemen - een open mandaat en alle ruimte krijgt. Het gaat hem uiteindelijk niet om de titels: het is de eensgezindheid van alle leiders in een bedrijf die het verschil kunnen maken.

Een CIO wordt nu nog vaak gezien als een manager van continuïteit, terwijl een CDO eerder als een manager van verandering omschreven wordt.

De CIO in kwestie moet die extra verantwoordelijkheid uiteraard ook kunnen dragen en optreden als een leider die als het ware geobsedeerd is door zijn eindklanten maar die tegelijkertijd ook het zakelijke aspect niet verwaarloost en daarbij de juiste technologische keuzes maakt. Geen eenvoudig takenpakket. Maar schrijven we in Data News niet al jaren over hoe IT-leiders graag méér in de pap te brokken hebben?

Dus beste CIO, dit is hét moment om u te bewijzen. Als u nu de kans niet grijpt, dan laat u ruimte voor een aparte CDO. Of ziet een CMTO (chief marketing technology officer) mogelijkheden om de CEO te overtuigen dat hij of zij het best geplaatst is om nieuwe digitale processen en activiteiten uit te bouwen op maat van de klant. Of komt wie weet zelfs een CAO (chief analytics officer) bij de CEO aankloppen met een digitale strategie op basis van slimme data. Voldoende C-levels die de uitdaging willen aangaan.

Een CIO wordt nu nog vaak gezien als een manager van continuïteit, terwijl een CDO eerder als een manager van verandering omschreven wordt. Als de CIO er in slaagt om dat beeld om te keren en duidelijk te maken dat hij wel degelijk bestaande zakelijke processen kan omgooien, nieuwe digitale modellen kan uitwerken, IT voor een stuk kan decentraliseren, en oplossingen kan maken op maat van de klanten, dan staan er hem nog mooie jaren te wachten.