Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

Een telco met een naam als ‘Destiny’ moet wel een vast scenario hebben. De telco werkt gestaag aan de uitbreiding van zijn klantenbestand.

Als er één opvallende klant is op de lijst van de referenties van Destiny dan is het wel het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie. De regelgever, het BIPT, traditioneel een klant van Belgacom, koos voor de ‘kleine’ telco Destiny. En het is daarmee niet alleen: Belga, DNS.be, Fujitsu, KU Leuven, Music Hall, Haven van Antwerpen en de Federale Politie hebben ook gekozen voor deze connectiviteitsspeler. In totaal goed voor 700 klanten. En opvallend, het gaat niet om glasvezelverbindingen, maar typisch om breedbandlijnen van 2 tot 100 Mbit/s gebaseerd op het ontbundelde kopernetwerk van Belgacom. Daarmee kan Destiny een groot deel van de Belgische kmo-markt de nodige diensten aanbieden. Van de 44.000 kmo’s met werknemers van 5 tot 500 werknemers, heeft Destiny-ceo Marc Destrée zo’n 6.600 ondernemingen geselecteerd. Dat zijn ook typisch bedrijven die nog door Belgacom gefactureerd worden. De alternatieve operator maakt zich sterk dat het 30 procent goedkoper is als het een gebundelde oplossing van netwerk en spraakdiensten kan leveren.

400 nieuwe klanten per jaar

“Meestal hebben die bedrijven een contract van drie jaar. Jaarlijks zijn er dus zo’n 2.200 einde contract en aan vernieuwing toe. Daarvan willen we er 400 optekenen,” vertelt Marc Destrée die precies weet waar hij naartoe wil, ondanks of precies wegens zijn jarenlange ervaring met fiberoperatoren zoals het reeds lang ter ziele gegane MFS. Destiny is winstgevend sinds midden vorig jaar. Toch is de in Diegem gevestigde telco voorzichtig en loopt het niet halsoverkop in diverse avonturen. “Business-2-business blijft onze core activiteit. We zullen ons ook niet op de consumermarkt begeven.” Ook van de mobiele diensten blijft Destiny weg. “Onze focus is onze sterkste kracht,” aldus Destrée. Destiny biedt wel voip-hosting en wil op korte termijn een unified communications platform aanbieden.

Fusie met Benesol

De telco telt vandaag 25 medewerkers, maar het werkt ook erg veel met partners die vandaag voor ongeveer de helft van de business staan. Het gaat onder andere om Newtel, Nextel, Eurosys en anderen. “Een model waarbij de partners 60 procent halen en wij 40 procent is prima,” aldus Marc Destrée. Voor het aanbod van telefoonminuten wordt gewerkt met de Nederlandse operator KPN International. De datacenterruimte neemt het af bij Interxion uit Nossegem en Belgian Network Solutions (Benesol) uit Zaventem. Benesol, dat sinds juni 2009 een ‘groen datacenter’ uitbaat, is trouwens een zusterbedrijf van Destiny. Beiden zullen weldra fuseren zodat ze geconsolideerd een omzet draaien van 7,34 miljoen euro. Destiny stond in 2012 voor een omzet van 4,421 miljoen euro.

De ambitie van Destiny is groot. Onlangs gaf het in de Franstalige zakenkrant L’Echo aan dat het in 2013 een omzet van 12 miljoen euro wil halen. “Over zes jaar moet de kaap van de 100 miljoen euro gehaald worden.” Belgacom is gewaarschuwd.

Luc Blyaert

Destiny maakt zich sterk dat het 30 procent goedkoper is als het een gebundelde oplossing van netwerk en spraakdiensten kan leveren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content