Erwin Geirnaert richtte in 2005 het beveiligingsbedrijf Zion Security op. Zoals veel bedrijven onderzocht dit op een bepaald moment de optie om voip te gebruiken. "We wilden dus zelf een voip-telefooncentrale aankopen en hoorden heel goede commentaren over de systemen van ShoreTel: deze onderscheiden zich van andere oplossingen door hun grote betrouwbaarheid en redun-dantie. Het was echter niet eenvoudig om in België een reseller te vinden. Omdat we het zo'n goed product vonden besl...

Erwin Geirnaert richtte in 2005 het beveiligingsbedrijf Zion Security op. Zoals veel bedrijven onderzocht dit op een bepaald moment de optie om voip te gebruiken. "We wilden dus zelf een voip-telefooncentrale aankopen en hoorden heel goede commentaren over de systemen van ShoreTel: deze onderscheiden zich van andere oplossingen door hun grote betrouwbaarheid en redun-dantie. Het was echter niet eenvoudig om in België een reseller te vinden. Omdat we het zo'n goed product vonden besloten we dan maar om het zelf in België aan te bieden." Zo ontstond in augustus 2008 de spin-off Zion Telefonie als Belgische verdeler van ShoreTels voip en unified communications producten. Daarnaast zorgt Geirnaerts bedrijf ook voor de installatie en support, al is dat laatste niet zoveel nodig: "De ShoreTel-infrastructuur is heel eenvoudig te gebruiken. Onze klanten kunnen via een webapplicatie hun telefooncentrale zelf beheren. Een nieuwe gebruiker aanmaken of een toestel toevoegen kunnen ze volledig zelf. De installatie bereiden we op voorhand voor, waardoor we bij de klant enkel nog maar de centrale moeten installeren en de telefoontoestellen inpluggen." Zion Telefonie werkt met Toledo Telecom als voip-provider, maar kan zijn toestellen ook aansluiten op Belgacom en Telenet, als het maar om een isdn-aansluiting gaat. "Voor bedrijfskritische telefonie raden we af om sip over een internetverbinding te gebruiken, omdat die vaak te onbetrouwbaar is," geeft hij nog mee. Zion Telefonie zorgt ook voor integratie van de telefooncentrale met crm-pakketten, facturatieoplossingen en callcenter-rapportering. Dat ShoreTel in België niet zo bekend is, betekent volgens Geirnaert dat potentiële klanten in eerste instantie de producten met wat argwaan bekijken. Hij verwijst dan echter altijd naar zijn klanten als voorbeeld. Zo heeft Zion Telefonie bij Risc Group in Brussel vier centrales met in totaal 60 telefoons geïnstalleerd. Een andere klant is een advocatenkantoor, waar de advocaten van thuis uit via de centrale van het advocatenkantoor bellen over een SSL VPN. De huidige crisis is volgens Geirnaert een goede voedingsbodem voor voip-projecten: "Bedrijven willen besparen, maar zonder zware investeringen door te voeren. Bedrijfsleiders en it-managers zijn altijd onder de indruk van de maandelijkse besparing op vlak van telefoniekosten, energieverbruik, supportkosten en onderhoud door gebruik van de ShoreTel-oplossing."[KV]