Power Tools Distribution maakt deel uit van de internationale groep Atlas Copco. Het bedrijf uit Hoeselt is een wereldwijd distributiecentrum voor pneumatisch, elektrisch en hydraulisch gereedschap, machines en reserveonderdelen. Power Tools Distribution vormt de link tussen productie en verkoop.
...

Power Tools Distribution maakt deel uit van de internationale groep Atlas Copco. Het bedrijf uit Hoeselt is een wereldwijd distributiecentrum voor pneumatisch, elektrisch en hydraulisch gereedschap, machines en reserveonderdelen. Power Tools Distribution vormt de link tussen productie en verkoop. "We consolideren de hele voorraad op één locatie", zegt ict-manager Steven Van Riel, "waardoor we optreden als het centrale aanspreekpunt voor zowel de fabriek als de verkooppunten." Wanneer een klant een bestelling plaatst in een verkooppunt, is het Power Tools dat rechtstreeks aan de klant levert. De helft van de bestellingen is bestemd voor Europa. Twintig procent vertrekt naar de VS, de rest naar eender welke bestemming ter wereld. De 250 medewerkers van Power Tools hebben in Hoeselt 78.000 artikels op voorraad. Om dat grote aantal klanten en bestellingen correct te ondersteunen, moet Power Tools kunnen rekenen op een moderne, betrouwbare en performante ict-infrastructuur. "De bestaande omgeving was aan vernieuwing toe", zegt Steven Van Riel. "Er was nood aan een krachtige, redundante hardwareomgeving. Tegelijk wilden we ook een plan voor disaster recovery, om ons te beschermen tegen dataverlies en om te voldoen aan de kwaliteitsnormen van Atlas Copco." Power Tools had eerder al ervaring opgedaan met ict-dienstverlener Ordina. Het bedrijf staat bij Power Tools onder meer in voor SAP-ondersteuning. Power Tools onderzocht de mogelijkheden om de bestaande IBM-infrastructuur te vernieuwen, maar koos uiteindelijk voor het voorstel van Ordina : een nieuwe omgeving, gebaseerd op Dell-technologie. "Uit de audit die Ordina uitvoerde, kwam de behoefte aan disaster recovery duidelijk naar voren", zegt Steven Van Riel. "Eén dag zonder ict zou betekenen dat 8.000 producten - zoals wisselstukken en andere servicegoederen - niet op tijd bij de klant geraken. De audit toonde bovendien aan dat we bij een grote ramp wellicht meer dan een dag nodig zouden hebben om weer op te starten. Het was meteen duidelijk dat we met de nieuwe ict-omgeving sterk zouden inzetten op bedrijfszekerheid." Ict is onmisbaar voor de activiteiten van Power Tools, zo blijkt. Elke activiteit van het bedrijf is er mee verweven : van de voice picking in het magazijn, tot het printen van verzendnota's en de automatische transportplanning van de zendingen. "Het zijn stuk voor stuk bedrijfskritische toepassingen, waardoor het oude datacenter meer en meer was geëvolueerd tot een single point of failure." Power Tools besliste om niet alleen zijn primaire datacenter te vernieuwen, maar ook een tweede, kleinere serverroom te bouwen. Steven Van Riel : "De service aan eindklanten krijgt topprioriteit. De investering in disaster recovery zien we als een soort verzekering. Het is de prijs die je als bedrijf betaalt om er zeker van te zijn dat je ict-omgeving altijd beschikbaar is." Om dezelfde reden investeerde Power Tools ook in een eigen ups. Dankzij die dieselgenerator - van Atlas Copco uiteraard - hoeft het bedrijf zelfs geen stroomonderbreking te vrezen. De nieuwe ict-omgeving is gebaseerd op hardware van Dell, in combinatie met VMware voor de virtuele servers en Veeam voor back-up en replicatie. Alles is gevirtualiseerd, tot op het niveau van de desktops. Power Tools nam ook de storageomgeving mee, met Dell EqualLogic op de primaire locatie en Dell PowerVault op de dr-site. "We gebruiken Veeam One voor de monitoring van het geheel", aldus nog Steven Van Riel. "Wanneer er ergens een schijf dreigt vol te lopen, krijgen we een waarschuwing. Ook dat is een manier om onnodige onderbrekingen te vermijden."Dries Van Damme"De investering in disaster recovery is de prijs die je betaalt voor gegarandeerde beschikbaarheid van je systemen"