Rijden we in de nabije toekomst allemaal met een zwarte doos in de wagen? Voorstanders verwijzen alvast naar de waardevolle informatie bij ongevallen en het mogelijke effect op de verkeersveiligheid. Tegenstanders twijfelen dan weer aan de doeltreffendheid van een black box in de wagen, of vrezen de schending van de privacy.
...

Rijden we in de nabije toekomst allemaal met een zwarte doos in de wagen? Voorstanders verwijzen alvast naar de waardevolle informatie bij ongevallen en het mogelijke effect op de verkeersveiligheid. Tegenstanders twijfelen dan weer aan de doeltreffendheid van een black box in de wagen, of vrezen de schending van de privacy. Een black box of datarecorder is een elektronisch apparaat dat continu een reeks voertuiggegevens registreert, gaande van snelheid, optrekken, vertragen of remmen, tot het gebruik van de lichten, richtingaanwijzers en gordels. Er zijn intussen een tweetal soorten op de markt. De triprecorder houdt data bij van een bepaalde periode, en de ongevallenrecorder registreert gegevens van 30 seconden voor en 15 seconden na een ongeval. Overigens kan je de dozen altijd nog aansluiten op een gps-systeem of linken aan een mobiele telefoon. Het idee van Touring Verzekeringen is gebaseerd op de SmartPilot. Dat toestel maakt gebruik van satellietcommunicatie, en stuurt automatisch de snelheid, rijstijl en tijdstip van de rit door naar Fleetronic, een externe partner van Touring. Op basis van de gegevens die Fleetronic verzamelt, wordt een profiel van de chauffeur opgesteld. De gebruiker kan de persoonlijke gegevens controleren op een beveiligde website met een login en een paswoord. De verzekeringsmaatschappij zelf heeft géén inzage, maar krijgt wel een algemene score. De persoonlijke gegevens over plaats en het tijdstip worden om de 24 uur gewist, omwille van privacyredenen. Rijdt de chauffeur voorbeeldig, dan krijgt hij een groen licht en 40 procent korting op de premie 'bijzondere aansprakelijkheid' van het volgende trimester. Bij een oranje licht krijgt hij tien procent korting. Een rood licht betekent geen premiekorting. Wie drie trimesters na elkaar een rood licht krijgt, vliegt er uit en wordt verzocht om een andere verzekeringsmaatschappij te zoeken. Touring experimenteert nu gedurende drie maanden met een groepje van 150 jongeren. Hun resultaten worden dan vergeleken met een referentiegroep van 50 chauffeurs van 30 tot 35 jaar. Eind dit jaar zou het systeem voor iedereen op de markt komen. "Na drie maanden kunnen we perfect zien hoeveel procent van de tijd de chauffeur te snel reed, of hij snel optrok, en hoeveel bruuske manoeuvres er waren", zegt Patrick De Baets van Touring Verzekeringen. "Duurder wordt de premie alvast nooit, maar afhankelijk van de resultaten kan je toch een mooie korting krijgen." Volgens heel wat verkeersdeskundigen is de nieuwe verzekeringsvorm waar Touring mee experimenteert, slechts een opstapje naar meer. Er zijn immers al zwarte dozen op de markt die echt alles controleren. Ze filmen zelfs wat er rond de wagen gebeurt, en nemen op wat de chauffeur en de passagier te vertellen hebben. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld, kunnen ouders thuis via het internet volgen waar hun kinderen naar toe rijden. In theorie zou de politie elke chauffeur met zo'n zwarte doos dus constant kunnen controleren op mogelijke overtredingen. Loert Big Brother om de hoek? Niet volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Daar klinkt het dat de Europese privacywetgeving zulke werkwijze verhindert, en dat er heel wat wetswijzigingen nodig zouden zijn om daar iets aan te veranderen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.... zFrederik Tibau