Enkele weken geleden reed cio Christiaan De Backer van TomTom van Gent naar Antwerpen, en had er zich ten hoogte van Sint-Niklaas een ongeval voorgedaan waarbij verschillende rijstroken versperd waren. Gelukkig had het navigatiedoosje van de Oost-Vlaming het euvel tijdig gedetecteerd, en stuurde de gps De Backer via een omweggetje op de secundaire wegen rondom het ongeval heen. De route werd wel enkele kilometers langer, maar De Backer hoefde nergens in de file te staan en kon rustig verder rijden.
...

Enkele weken geleden reed cio Christiaan De Backer van TomTom van Gent naar Antwerpen, en had er zich ten hoogte van Sint-Niklaas een ongeval voorgedaan waarbij verschillende rijstroken versperd waren. Gelukkig had het navigatiedoosje van de Oost-Vlaming het euvel tijdig gedetecteerd, en stuurde de gps De Backer via een omweggetje op de secundaire wegen rondom het ongeval heen. De route werd wel enkele kilometers langer, maar De Backer hoefde nergens in de file te staan en kon rustig verder rijden. Dit voorbeeld maar om aan te geven wat er allemaal mogelijk is als de data-stromen die TomTom verzamelt op een slimme manier worden gecombineerd. "Toen ik gevraagd werd om het 'big data'-verhaal van TomTom uit de doeken te komen doen op het business forum van Data News dacht ik in eerste instantie: hebben wij eigenlijk wel 'big data'-projecten, maar eigenlijk is TomTom in zijn totaliteit een 'big data'-case", lacht de cio. "Het zit in onze genen, we zijn er voortdurend mee bezig." De voorbije jaren is TomTom de real time informatie die gegenereerd werd door zijn navigatiesystemen steeds nadrukkelijker gaan verwerken en consolideren, zodanig dat de informatie die daaruit bekomen werd kon worden gebruikt om accuratere producten en diensten te maken voor zijn klanten. "Denk maar aan het HD Traffic verhaal, onze dienst om live verkeersinformatie te ontvangen", klinkt het. "Daarvoor krijgen we constant meer dan 80 verschillende feeds binnen, over opstoppingen, over wegenwerken, over de dichtheid van het verkeer, over hoe snel er gereden wordt, en die stromen combineren we om het verkeer op een bepaald moment in kaart te kunnen brengen. Straks hebben we de data beschikbaar voor meer dan 48 landen. Voor Noord-Amerika duurt het slechts 10 seconden eer je een beeld krijgt over de verkeerssituatie." "Enkele jaren geleden zou dat in die grootteorde nog niet mogelijk geweest zijn. In de eerste plaats heb je natuurlijk voldoende processing power nodig, maar we werken nu ook met Hadoop-clusters om aan parallel processing te kunnen doen, en om de ongestructureerde data te kunnen consolideren en te kunnen ontginnen. Dat zijn geen dus geen traditionele dataprocessen meer die we inzetten." Toch is het big data verhaal van TomTom voor De Backer niet zozeer een technisch verhaal of een zoektocht naar de nieuwste technologieën. "Je moet vooral weten waar je naartoe wil en wat je juist wil aanbieden. Het komt er vooral op neer dat je op een intelligente manier nadenkt over concepten als maps en traffic, en dat je de gegevens op zo'n manier in beheersbare delen opsplitst en aan elkaar linkt, dat je er je voordeel mee kan doen." "Door de automatisering van onze processen en de real time analyse van onze data hebben we niet alleen producten kunnen maken die veel accurater zijn, we kunnen ook nieuwe diensten leveren, zoals IQ Routes, dat de informatie afkomstig van andere TomTom-klanten gebruikt om een betere inschatting van de rijtijd te kunnen geven." "IQ Routes bestaat uit historische snelheidsprofielen afhankelijk van het tijdstip van de dag en de dag van de week. Het is gebaseerd op de ritinformatie van TomTom-gebruikers die ze vrijwillig anoniem met ons delen. Het gevolg is dat je toestel uit die historische data achterhaalt dat je op maandagmorgen best een andere route naar je werk neemt dan op zondagmiddag." TomTom maakt beperkt gebruik van een externe cloud-infrastructuur. "Momenteel doen we alles nog hoofdzakelijk intern, maar we bekijken wel of we op termijn niet beter naar de cloud zouden migreren voor rekenkracht en opslag. Al die community-input en de input van onze devices heeft voor een ongelooflijke data-explosie gezorgd binnen onze bedrijf." "Het verwerken en ontginnen van die informatie, en de consolidatie naar iets bruikbaars voor de klant heeft ons wel een groot concurrentieel voordeel bezorgd. Onze dekking in het Verenigd Koninkrijk is bijvoorbeeld 7 keer 'dichter' en diepgaander dan die van de andere spelers. Dat is niet onbelangrijk als je je wil onderscheiden." Frederik Tibau